Jak bude v dalších letech probíhat modernizace dálnice D1?

24. červenec 2013 13:10

Kratší doba modernizace, důkladnější diagnostika dálnice a třeba i zákaz předjíždění v uzavírkách. Tak takhle by mohla vypadat druhá etapa modernizace dálnice D1. Ačkoli práce na prvních čtyřech úsecích se naplno teprve rozjíždějí, už teď se řeší, jak budou vypadat ty další. A mnohé věci se změní.

Na ministerstvu dopravy už leží žádosti o stavební povolení, takže můžeme prozradit, že v příštím roce se vedle čtyř stávajících úseků, tedy u Šternova, Lokte, Větrného Jeníkova a Velké Bíteše bude na dálnici D1 pracovat také v okolí 30. kilometru u Ostředku, potom o sto kilometrů dále u Měřína a práce začnou i na posledním úseku dálnice, určeném k modernizaci tedy kolem 180. kilometru před Kývalkou. A jisté je, že tady se bude pracovat jinak. Především další etapy modernizace budou kratší.

Čtěte také

„Rozhodně nebudou vypisovány na dobu realizace 62 týdnů. Tak už zněl také úkol vůči projektantům, že je bezesporu možné najít časový prostor k urychlení následujících etap tak, abychom v maximální možné míře zmáčkli harmonogram do co nejkratšího časového úseku,“ je po zkušenostech z první etapy přesvědčen generální ředitel Ředitelství silnic a dálnic David Čermák, že některé věci se dají dělat současně.

Zvláště, když se ukázalo, že není problém kvůli bourání mostních nadjezdů uzavřít na jednu noc dálnici. Daleko pečlivější bude také příprava samotné rekonstrukce. Podrobnější bude především diagnostika stávající dálnice, aby se předešlo podobným sporům jako u Velké Bíteše, kde se kvůli špatnému podloží na pár týdnů přestalo pracovat.

Přijdou určité změny

„Diagnostiku a geologii doděláváme do lepší podoby oproti první etapě tak, jak to bylo zanechané mými předchůdci, abychom měli větší jistotu, do čeho na dálnici jdeme – abychom po zimě nezjistili, že nám opět střílí některé panely, nebo že musíme opravit úsek ještě předtím, než začneme samotnou modernizaci, protože kvalita oprav je velmi tristní co se týče povrchu dálnice a primárně podloží,“ vysvětluje David Čermák.

Čtěte také

Změny zřejmě nastanou i v dopravním značení. Ministerstvo dopravy bude podle Jána Skovajsy chtít co nejvíce převádět provoz do protisměru, namísto vytváření dvou úzkých pruhů v jednom pásu. „Osvědčilo se, že se převede jeden pruh do protisměru a jeden pruh zůstane na tomto místě, takže uvažujeme nad tím, že bychom i tímto způsobem upravili uzavírky příštích etap. Napadlo nás zavést také betonové oddělení protisměrných jízdních pruhů při těchto etapách, ale budeme to muset zvážit s ohledem na výši ceny,“ popisuje Ján Skovajsa.

A pozor – ve hře je dokonce varianta zákazu předjíždějí v omezeních. „Kapacita by zůstala zachovaná ve dvou a dvou jízdních pruzích, ale předjíždět by možné nebylo. Nicméně je potřeba zvážit, zda se to hodí v úsecích se stoupacími pruhy, protože nám tam mohou kamiony výrazně zpomalovat provoz – je to teda otázka dalších analýz,“ upozorňuje Ján Skovajsa. Výběrová řízení na druhou etapu modernizace dálnice D1 budou vypsána na podzim.

autor: evk
Spustit audio