Jak budou o prázdninách pokračovat omezení na dálnici D1?
S jednodenním předstihem se na dálnici D1 podařilo odklidit trosky zbouraných mostů před Velkou Bíteší. Včerejší dlouhé kolony před 162. kilometrem ve směru na Prahu jsou dnes už minulostí, opět se tady jezdí dvěma pruhy v každém směru. Tak to zřejmě už odpoledne bude i mezi Loktem a Hořicemi, kde o víkendu šly k zemi další tři mosty. Čekají o prázdninách na řidiče další podobné problémy?
V nejbližší době určitě ne. Ostatně zkusme si D1 projet. „Překvapením pro časté uživatele naší nejstarší dálnice může být oboustranné omezení levého pruhu na 49. kilometru, kde se od pondělí pracuje na úpravě středového pásu. Zároveň se tady na 44. kilometru opravuje stoupací pruh, což není vyhazování peněz, jak by se mohlo na první pohled zdát, ale nutnost.
„Tam se nám část staré dálnice natolik rozsypala, že nemůžeme při modernizaci nechat převést nákladní dopravu na tuto část dálnice, protože na to nemá připravený povrch a neudržela by to,“ vysvětluje Martina Vápeníková z Ředitelství silnic a dálnic.
Opouštíme úsek mezi Šternovem a Psářemi a jen o 15 kilometrů dál nás přibrzdí další, tentokrát už devítikilometrová uzavírka, která je poněkud atypická. Sice tady jsou stejně jako jinde dva pruhy pro každý směr jízdy, nicméně mezi Loktem a Hořicemi je jeden pruh na Prahu v protisměru. Je to bezpečnější pro dělníky, kteří tady provizorně rozšiřují dálnici o 75 centimetrů.
„Náš pracovní prostor se skládá z pomalého a odstavného pruhu, kde dělníci a stroje mají vícero místa a vozidla v provozu nejezdí tak blízko kolem nich,“ říká vedoucí stavby Borek Růžek.
Pracuje se na středovém pásu
Ale výhodnější je to i pro řidiče. Ostatně na to sami přijdou zhruba tak za deset minut poté, co opustí úsek Loket-Hořice a vjedou do uzavírky u Větrného Jeníkova na 103. kilometru. Tady jsou dva jízdní pruhy na každé straně, ovšem užší z nich je opravdu úzký, pro vozidla maximálně dvoumetrová a to občas může být v devítikilometrovém omezení při jízdě vedle kamionu docela problém. Tento režim bude fungovat až do poloviny srpna, protože jak vysvětluje stavbyvedoucí František Buršík, upravuje se středový pás.
„Vytrhání sloupků svodidel, kabelové trasy a odebrání asi 20 centimetrů humózní vrstvy, kde roste tráva. Následně dojde k odebrání asi ještě 50 centimetrů podkladních vrstev, tak aby bylo možno zahájit výkopové práce pro kanalizaci.“
Velmi úzký je také levý pruh u omezení na exitu 134, ale tam jde o několik stovek metrů, že se z bezpečnostního hlediska vyplatí jet v tom pravém. Další větší uzavírka řidiče ve směru do Brna nečeká, naproti tomu auta, jedoucí do Prahy musí projet omezením u Velké Bíteše. Dva užší pruhy u středu, bohužel na krajnici prakticky žádný dělník. Proč?
„Nestínovali jsme tam práci jenom proto, že je to omezené. Jsou tam jisté problémy s únosností plání, která se ruší. Myslím, že je to na dobré cestě a v krátké době budeme v rozšiřování pokračovat,“ vysvětluje vedoucí stavby Jiří Krátký. Kdy se dělníci na úsek Lhotka-Velká Bíteš vrátí, by mělo být jasné už tento týden.