Jak je zajištěno, abychom za modernizace dálnice D1 nezaplatili více?

18. červenec 2013 16:15

O téměř 40 procent méně, než se předpokládalo, by měla stát modernizace dálnice D1. Čtyři úseky, které se letos začaly opravovat, by měly podle vysoutěžených cen stát zhruba 2,4 miliardy korun. Ale opravdu budou? Jak je zajištěno, abychom nakonec nezaplatili víc?

Důslednou kontrolou. A není to tak, že by kontroloři Ředitelství silnic a dálnic seděli v Praze a občas na dálnici vyrazili. Naopak – všichni sedí v jedné budově, kousek od staveniště. V jednom patře pracovníci jednotlivých stavebních sdružení a ve druhém zase technický dozor investora. Například v Hořicích je zástupcem Ředitelství silnic a dálnic Ivan Čásenský. „Spolupráce je výborná, když sedíme v jednom domě. Kontakt je poměrně úzký a problémy řešíme docela rychle,“ potvrzuje Ivan Čásenský.

Čtěte také

Navíc je zřejmé, že v tak úzkém spojení se hned tak něco neutají. Zvláště, když s tím nemají problémy ani stavbaři, jako třeba vedoucí stavby Loket Borek Růžek ze stavební firmy Colas. „Je určitě lepší, když jsme takhle nablízku, protože odpadnou dojezdové doby a některé věci se opravdu dají vyřešit hned.“

Funguje to však jen u tří ze čtyř modernizovaných úseků. A zřejmě i to byl jeden z důvodů, proč Sdružení OHL ŽS Alpine Bau zastavilo práce mezi Lhotkou a Velkou Bíteší a teprve až po několika týdnech dohadů o únosnosti podloží by se příští týden mělo zase pokračovat. Na každodenní práce dohlíží technický dozor investora, ale i jejich práce je teď kontrolovaná. ŘSD je podle generálního ředitele Davida Čermáka vybavilo tablety, díky kterým je možné sledovat postup prací prakticky on-line.

„Dozorčí chodí po stavbě, kde je GPS, fotí na tablety a hned k tomu přidávají popisky, takže za prvé máme kontrolu práce dozorů a za druhé je online přístupné všechno, co oni vyfotí a co k tomu napíšou,“ vysvětluje David Čermák. Takže se naprosto přesně ví, co a proč se udělalo. A dá se tak předejít zbytečným vícepracím. „Vícepráce objektivně doložitelné – byly odsouhlasené naším technickým dozorem. Odmítáme však to, že bychom dorovnávali nízkou nabídkovou cenu nějakým fiktivním vícepracím.“

Čtěte také

Právě úsek u Bíteše byl v rámci modernizace D1 vysoutěžený za nejnižší cenu – 62 % té původně předpokládané – u dalších tří úseků se to pohybovalo kolem 69 %. Odborníci se kloní k tomu, že je to cena na hraně, prakticky bez marže pro stavební firmu a tak hlídání postupu prací je jedinou možností, jak zabránit nepodloženému navýšení ceny. A nejen to, více než měsíční zastavení prací se podle Čermáka promítne i do nějakých sankcí.

„Je několik kontrolních termínů v průběhu výstavby, za jejichž nedodržení můžeme zhotovitele sankcionovat a věřte tomu, že konkrétně v úseku 21 toho budeme využívat za to, že jsme se dostali do měsíčního skluzu,“ říká David Čermák. Který však konečný harmonogram prací příliš neovlivní. Už dříve bylo jasné, že vzhledem k pozdějšímu začátku se hlavní část modernizace musí odsunout až na jaro příštího roku.

autor: evk
Spustit audio