Jak moc jsou univerzální pneumatiky univerzální?
Sníh se na Sněžce letos objevil už v září, na Šumavě napadl v polovině října a včera se objevil v Lužických horách nebo na Ještědu. Předpověď počasí navíc slibuje další sněžení i o víkendu. Z toho je jasné, že bychom už měli mít přezuto na zimní pneumatiky. Většina přezouvá na zimní, ale najdou se tací, kterým stačí takzvané univerzální.
Většina českých řidičů má jasno. Volí raději dvě sady pneumatik, na léto a na zimu. „Univerzální pneumatiky, jako všechno univerzální, je mýtus. Není to dobré ani v létě ani v zimě, takže do našich podmínek rozhodně letní a zimní pneumatiky.“ Univerzální pneumatiky jsou totiž logicky kompromisem.
„Samozřejmě žádná pneumatika není úplně univerzální, každá univerzalita je vždycky trošku na škodu. Právě proto celoroční pneumatiky nejsou v evropských podmínkách příliš doporučovány, protože nejsou ani v létě tak dobré jako letní, ani v zimě tak dobré jako zimní. Často jsou to pouze pneumatiky, které mají standardní směsi a pouze trošku agresivnější vícelamelovaný běhoun, větší záběrové schopnosti, ale nedisponují právě zimní směsí přizpůsobenou do nízkých teplot,“ popisuje Filip Haderer, technik Bridgestonu.
Na univerzálních pneumatikách najdeme symbol se čtyřmi ročními obdobími, a logicky musí splňovat i zákonem stanovené označení pro zimní pneumatiky. „V České republice jsou to pneumatiky, které mají označení M+S na bočnici, takže jsou určeny do sněhu a bláta,“ konstatuje Josef Pokorný z Ministerstva dopravy.
Vydejte se do bláta a sněhu
Označení M+S znamená, že pneumatika má oproti letní lepší záběrové vlastnosti. Používá se třeba celoročně na SUV a autech, která občas vyjedou do terénu. „Označení M+S – mud and snow – čili bláto a sníh v podstatě označuje podle amerických standardů, amerických norem pneumatiky, které se vyznačují alespoň o deset procent vyššími trakčními, tedy záběrovými schopnostmi – nejenom rozjezd, ale i brzdné schopnosti. Oproti standardním letním, oproti nějaké referenční pneumatice,“ vysvětluje Filip Haderer.
Proto samotní výrobci označují zimní pneumatiky symbolem sněhové vločky. Ty jsou určeny především těm, kteří se celou zimu pohybují v horských podmínkách, ale nejen jim. „Pokud jsou to uživatelé, kteří žijí aktivním životem, jezdí třeba každý víkend na hory, jezdí po delších cestách po celé republice nebo po celé Evropě, kdy je samozřejmě v nejrůznějších koutech Evropy mohou překvapit nejrůznější podmínky, tak tam bych určitě doporučoval pneumatiky se sněhovou vločkou,“ říká Filip Haderer. Naopak těm, kteří žijí ve městech a vědí, že za zimu budou jezdit jen, jak se říká, okolo komína, stačí pneumatiky s označením M+S.