Jak řidiči bojují s pověstnou ruskou zimou?

30. leden 2012 15:50

Jak na silnicích čelit nástrahám zimy? Jak řídit na ledu, sněhu a ve velkých mrazech? O tom teď možná přemýšlí nejeden český řidič. Bohaté zkušenosti přesně tohoto typu se hodí každému, kdo se v zimě vypraví do Ruska. Na co všechno se při cestě na tamní silnice připravit, o tom jsme mluvili s naší moskevskou zpravodajkou Lenkou Kabrhelovou.

Na co všechno by měl řidič cestující v zimě do Ruska myslet?

„Zima je, pokud jde o bezpečnost na silnicích, opravdu nejriskantnějším obdobím. Rozhodně bychom se měli mít na pozoru, protože ruské silnice patří v Evropě k nejnebezpečnějším pokud jde o počet dopravních nehod. Samozřejmě je nutné mít v pořádku všechny náležitosti pro řízení v zimě, tedy celou výbavu – zimní pneumatiky, řetězy a tak dále. Rozhodně se vyplatí sledovat předpověď počasí a pokud možno se nevydávat na cestu ve vánici nebo ve sněhové bouři.“

Které silnice patří v Rusku k nejnebezpečnějším a daly by se nazvat postrachem řidičů?

„K místům s největší nehodovostí patří tradičně velká města, jako je Moskva nebo Petrohrad. Jako nejnebezpečnější byly vyhodnoceny silnice v oblastech, které k těmto dvěma městům přiléhají. V žebříčku nehodovosti vede Vladimirská oblast, dále Nižegorodská, Tverská a Leningradská oblast, tedy vlastně evropská část Ruska. Ale třeba také Krasnojarsk nebo Baškortostán. Otázkou však je, jak často se tam řidiči z České republiky dostanou.“

Jsou Rusové obecně zkušenější, co se týče řízení v zimních podmínkách?

„Řekla bych, že v severských oblastech rozhodně ano. Tam teploty v noci padají až k mínus padesáti stupňům Celsia a i přes den jsou hodně pod bodem mrazu. Sníh tam leží i přes půl roku. Ve velkých městech to nemusí být úplně pravda. Ale prozměnu – a to je zajímavé – je tu docela dost lidí, kteří s prvním sněhem klidně odstaví svoje auto, nechají ho zapadat, a znovu ho začnou používat zase až na jaře, když zimní dramata pominou. Prostě už jednoduše neriskují.“

Existuje nějaká vyložená specialita, která řízení na ruských zimních silnicích provází?

„Je jich mnoho, ale určitě bych některé z nich doporučila spíš profesionálům. Například řidiči náklaďáků jsou pověstní tím, že si se ztuhlým palivem dokážou poradit i tak, že pod nádrží rozdělají oheň.

Regionální speciality jsou na ruském severu. Když jsem byla ve městě Salechar, což je za polárním kruhem, lidé mi vyprávěli, že v arktických mrazech nechávají osobní auto nastartované celou noc, protože jinak by ho ráno neprobrali k životu. V odlehlých oblastech také auta často jezdí po dvou. Kdyby se totiž cokoli stalo, čekat na místě ve čtyřiceti stupních pod nulou by se mohlo řidiči stát osudným.

Úplná specialita je takzvaný ,zimník‘. To je cesta, která se v tajze používá výhradně v zimě. Jezdí se po ní jen za ledu a za sněhu, když zamrznou řeky a močály. Takže regionálních specialit je mnoho.“

ÚAMKTuristické informace v seriálu Autem po Evropě připravujeme ve spolupráci s ÚAMK.
autor: lek
Spustit audio