Jak se vlastně bourají mosty?

17. srpen 2013 14:43

Už ve 20:00 se zavře dálnice D1 mezi Šternovem a Psářemi. Důvod je stejný jako v červnu i červenci – bourání mostních nadjezdů kvůli rozšíření vozovky. Jak se vlastně takový most demoluje? Tak to vám teď můžeme přiblížit tak trochu s předstihem.

Je to skoro jako v divadle – ve chvíli, kdy policisté začínají odklánět dopravu, na objízdné trasy se pomyslně zvedá opona a mohutné reflektory nasvítí scénu, tedy most, který tam po skončení představení už nebude, přičemž každý z dělníků přesně ví, jakou roli hraje v tomto kusu.

„Začínají probíhat přípravné práce – demontáže zábradlí a podsyp štěrkového lože, na které bude most později snesen. Následně nastoupí těžká technika, která bude demontovat římsy. Potom nastoupí na most jako takový, kde bude v ose dálnice most narušen. Prokousají se k lanům, lana budou přestřižena a most spadne do štěrkového lože,“ nastiňuje stavbyvedoucí Bořek Růžek v jedné větě práci, která zabere skoro celou noc.

Čtěte také

Nejprve je nutné ochránit stávající povrch dálnice, kde se kromě posypu musí zabezpečit i kabelové vedení, přičemž technika, která tady je má podle Ivana Čásenského z ŘSD v podstatě multifunkční využití. „Střihací nůžky jsou připravené – ty jsou támhle na mechanizaci, která vytahuje středová svodidla a jakmile to vytáhnou, udělají polštář, dají tam betonové panely a začne samotná demolice.“

Zhruba po hodině a půl se nad dálnicí začínají rozléhat zvuky bouracích kladiv, která rozbíjejí římsu nadjezdu, tedy pro laika bourají beton, až se ukážou zpevňovací lana. V té chvíli přichází na řadu zmíněné nůžky.

„Tady budou jedny nůžky a střihne se přesně ve středu a most se nechá spadnout doprostřed. Je to spočítané tak, že když se to veprostřed střihne, podpěry, které most má, povolí a celé to spadne na zem. V tu chvíli už to nějakým způsobem začnou odvážet a stříhat na zemi,“ vysvětluje Ivan Čásenský.

Čtěte také

Každý most je však jiný, jinak vysoký, široký, je z různého betonu. Demolice může trvat tři hodiny, ale třeba i sedm, když se stane něco nepředvídatelného, jako nedávno u Lokte, ale stavbaři se s tím vždycky nějak poradí, jak už párkrát předvedla i parta stavbyvedoucího Jana Cvrčka.

„Je to i ve zkušenosti techniků, tím myslím strojníky. Už to znají, vědí, co a jak mají dělat,“ říká Jan Cvrček. Jak složité bude dnes v noci zbourat dva mosty u Šternova, tak to uslyšíte i z našeho vysílání.

autor: evk
Spustit audio