Jaký vliv má věk za volantem?
Od července letošního roku musí řidiči amatéři na pravidelné lékařské prohlídky až od 65 let věku. Předtím museli k lékařin už o pět let dříve. Jsou ale starší řidiči kvůli zdravotnímu stavu opravdu rizikovější než ostatní nebo ne? Pátrali jsme po tom v souvislosti s dnešním Mezinárodním dnem seniorů.
Starší řidiči jsou mladšími mnohdy považováni za nebezpečné. „Vnímám je jinak, pro mě jsou méně předvídatelní. Někdy je to opravdu nebezpečné, reflexy jsou pomalejší a je to znát,“ říkají řidiči.
Přitom nejčastěji bourají řidiči ve věku 30 až 39. To je však dáno také tím, že právě oni toho nejvíce najezdí. Naopak starší řidiči najedou podstatně méně kilometrů, a nehodám se nevyhnou ani oni. „Za uplynulých osm měsíců řidiči senioři zavinili sedm procent dopravních nehod a při těchto dopravních nehodách bylo usmrceno 29 osob, což je asi necelých deset procent z celkového počtu usmrcených,“ konstatuje statistická čísla šéf dopravní policie Tomáš Lerch.
Nehody starších řidičů tedy končí častěji tragicky. Zatímco obecně je nejčastější příčinou vážných nehod rychlost, u starších řidičů to jsou jiné důvody. „Nejčastější příčinou u starších řidičů je nevěnování se plně řízení vozidla či nezvládnutí řízení vozidla. Samozřejmě jsou to dopravní nehody spojené třeba s udržením pozornosti. Je tam velmi často nedodržení bezpečné vzdálenosti, nedání přednosti v jízdě či nesprávné couvání a otáčení,“ popisuje Tomáš Lerch.
Mnohdy se poukazuje na zdravotní stav starších lidí, který může ovlivnit jejich schopnost řídit. „Léčím se na jiné věci, takže třeba EKG a tak podobně mám normální,“ říká dvaasedmdesátiletý pan Jaroslav. Podle výzkumu pojišťovny Allianz se riziko nehody skokově zvyšuje po 75. roce věku. Takto starý a starší řidič má až o polovinu větší pravděpodobnost, že nabourá. Rizika rostou na delších cestách z důvodu menší schopnosti se soustředit, s věkem se také prodlužuje reakční doba. Ale i mladší řidiči by měli mít na paměti, že s věkem a jejich zdravotním stavem klesá schopnost bezpečně řídit.
„Po čtyřicátém roku jsou častější výskyty zeleného zákalu a ještě některých dalších očních onemocnění. Třeba při horšení dioptrických vad za šera nepřečtou směrové nápisy, nerozeznají značky. Takže když nemají správnou brýlovou korekci, tak značku poznají daleko později, chodce zahlédnou daleko později,“ varuje už čtyřicátníky primář očního oddělení pražské Thomayerovy nemocnice Karel Sedláček.
Stále častěji se pak stávají nehody, kdy řidič zkolabuje a až potom nabourá. „Bohužel i tyto dopravní nehody se stávají – dopravní nehody, při kterých je zdravotní stav vlastně příčinou dopravní nehody. Bohužel poslední dobou to není pouze u řidičů seniorů. Ale setkáváme se s tím i u mladších věkových skupin,“ upozorňuje Tomáš Lerch. Spíše než o věk jde tedy o náš zdravotní stav.