Je lepší přezout celou sadu pneumatik nebo jen disky?
Dvakrát ročně přezout pneumatiky na autě, tak to je častokrát citelný zásah do rodinného rozpočtu. Někteří motoristé tak raději jezdí stále na zimních, což není moc bezpečné, jiní v zimě nejezdí autem vůbec, ale to také není řešení. A tak jsme v dnešní reportáži hledali odpověď na otázku, jak vyměnit pneumatiky na autě co nejlevněji.
„Mně je mění kamarád, takže nevybírám pneuservis. Stará se o to manžel. Když má syn čas, tak my kola vymění.“ Tak to vypadá, že ženy mají celkem jednoduchý recept, jak snadno a bezplatně vyměnit kola na autě. To pánové, pokud nechtějí připlácet, musí vzít zvedák, klíč na kola a přiložit ruku k dílu.
„Sám vyměňuju doma v garáži. Důležité je, abych to nasazoval tak, aby byly šrouby zvenku. Ještě jsem se nespletl.“ Chce to ale čas, vhodné místo a také trochu síly, takže mnozí řidiči dávají přednost pneuservisu. „Protože ta kola jsou dneska větší, než bývala a už bych to ani fyzicky nezvládl. Je to pohodlnější.“
Ale něco to stojí – minimálně 600 korun za výměnu kompletní sady, záleží na velikosti kol. Ještě dražší je sundávání letních pneumatik z disků a nasazování zimních, což člověk svépomocí nezvládne. „Odhadem 60 procent vozidel má kompletní sadu kol a ten zbytek jsou samostatné pneumatiky,“ nastiňuje situaci Jan Petrů, majitel jednoho pražského pneuservisu a hned mě vede na servisní plochu, kde jedna parta mechaniků mění sadu kol na modrém fordu, zatímco druhá sundává letní pneumatiky z disku stříbrného mercedesu.
„U tohoto vozidla je investice do hliníkových kol, jelikož se na to ocelová kole nevyrábějí v této velikosti. Mechanik vypustí vzduch, potom udělá odtlačení pneumatiky s největší opatrností, aby nedošlo k poškození ráfku ani ventilu a demontuje se pneumatika z ráfku dolů,“ popisuje Jan Petrů.
Hlavně, abych nepoškodil disk. Už se mi to stalo, to asi každému,“ přibližuje hlavní záludnost mechanik Daniel a maže disk i zimní pneumatiku speciálním prostředkem, aby po sesazení neunikal vzduch. A zatímco Daniel si jde teprve pro třetí pneumatiku, pak kolega Lukáš má vedle skoro hotovo, nasazuje poklice a hustí zimní kola na požadovaný tlak.
„Je to pro vás příjemnější práce, jen přehodit kola na autě? Jde to rychleji?“
„Určitě ano. Je to raz, dva, tři. Předtím, než se auto zvedne, tak se kontroluje hloubka dezénu pneumatiky, jestli má ještě vůbec smysl ji dávat na auto, a stáří pneumatiky,“ říká mechanik Daniel.
Mezitím přichází majitel auta a tak mě zajímá, proč si koupil druhou sadu kol a nemění raději jen pneumatiky. „To by bylo výrazně dražší, takže si myslím, že se to nemůže vyplatit. Lepší je přehazovat celá kola.“
Ale je to skutečně tak? Ptám se Jana Petrů. „V tu danou chvíli zaplatí o nějakou částku víc, protože je to víc práce. Ale v dnešní době už to není zase tak výrazný rozdíl – u střední třídy vozidel asi 200 nebo 300 korun. Je to podle kol.“ A s velikostí kol se zvyšuje i cena disku. Ty nejmenší stojí od 700 korun.