Jeden a půl metru: Bezpečná vzdálenost při předjíždění cyklistů
Kampaň iniciovaná Romanem Kreuzigerem připomíná řidičům, že při míjení jízdního kola by měli pamatovat na dostatečný odstup.
Jeden a půl metru, to je název kampaně, která chce prosadit přesně takovou minimální vzdálenost při předjíždění cyklistů. V současné legislativě totiž nic takového není. Kampaň iniciovali profesionální cyklisté v čele s několikanásobným účastníkem Tour de France Romanem Kreuzigerem.
Iniciativu podporuje také Autoklub České republiky. Z jeho ankety, které se zúčastnilo skoro dva a půl tisíce cyklistů, vyplývá, že přes 90 procent z nich se někdy cítilo v ohrožení nebo v nebezpečí, když je předjíždělo auto.
Čtěte také
Proč právě jeden a půl metru?
Vzdálenost je podle mluvčího Autoklubu České republiky Libora Budiny pečlivě vypočítaná: "Nechceme jen poukazovat na řidiče automobilů, že by to dělali špatně. Ale aby si spíš uvědomili, že riziko kolize s cyklistou je vysoké. A ta hodnota jeden a půl metru nevychází jen tak od boku. Je explicitně vypočítaná jako bezpečná a zahrnuje v sobě nejrůznější vlivy, jako je boční vítr, rychlost, velikost vozidla a podobně."
Právě metr a půl odstupu považují za bezpečný i některé evropské země. V zákoně ho mají přesně definovaný například ve Francii nebo v Belgii.
Roman Kreuziger: Vzájemný respekt řidičů a cyklistů
Na motivaci kampaně, její cíle a souvislosti jsme se ptali iniciátora projektu, profesionálního cyklisty Romana Kreuzigera, v dopoledním Radiožurnálu u příležitosti Světového dne jízdních kol. Poslechněte si celé mini interview:
Policie: Podpora, ale otazník nad vymahatelností
Podle statistik dopravní nehodovosti může za většinu střetů aut s cyklisty právě nedostatečná vzdálenost při předjíždění. Dopravní policie sice dodržování bezpečného odstupu podporuje, do zákona by ale přesnou délku odstupu definovat nechtěla.
Čtěte také
Důvod vysvětluje šéf dopravních policistů Jiří Zlý: "Za současné situace si to nedovedu představit, že by se všechny povinnosti měly striktně vyjmenovávat v zákoně. Protože to je jedna strana mince. A druhá strana je vymahatelnost tohoto zákona."
Žádné úpravy v silničním zákoně týkající se bezpečného odstupu při předjíždění cyklistů v nejbližší době neplánuje ani Ministerstvo dopravy.