Jsou kruhové objezdy bezpečnější?
Kruhové objezdy jsou bezpečnější než klasické křižovatky, to je jednoznačný názor posluchačů, kteří se zapojili do naší internetové ankety. Pouze 9 procent z nich si myslí, že bezpečné nejsou.
Zatímco v Evropě mají kruhové objezdy velkou tradici - například ve Velké Británii už ani jiný typ křižovatek skoro neznají - pak u nás se ve větší míře staví teprve několik let. V čem je jejich hlavní výhoda?
Především v tom, že nutí všechny řidiče zpomalit a umožňuje plynulejší zařazení do křižovatky, kterou tak mohou rychleji projet. Podobně jako většina hlasujících v naší anketě je o větší bezpečnosti kruhových objezdů přesvědčen i automobilový závodník, aktuální lídr republikového šampionátu v rallye Václav Pech.
"Umožní plynulost silničního provozu lépe než klasická křižovatka. Ani si nevybavuji, že by se na kruhovém objezdu staly nějaké tragické nehody."
Stejný názor má i šéf našich dopraváků Martin Červíček, ale jedním dechem dodává.
"Záleží na tom, aby se lidé naučili na kruhových objezdech jezdit. Při dodržování veškerých pravidel může být průjezd kruhovým objezdem mnohem plynulejší. Pokud jsou řidiči schopni odhadnout moment, kdy správně najíždět, pokud přizpůsobí rychlost na kruhovém objezdu, aby se ostatní auta mohla plynule zařazovat, tak potom výborně plní funkci. Bohužel, u nás se často setkáváme s tím, že řidič na kruhovém objezdu naopak ještě přidá."
A tím pádem mají další řidiči problém do kruhové křižovatky vůbec najet. Proč neumíme plně využívat výhod těchto křižovatek?
"Před vjezdem může mít řidič potíže s odhadem rychlosti vozidel jedoucích na okruhu a také s tím, aby rychle a správně zareagoval na vyjíždějící a přijíždějící auta. Je nutná předvídavost a rychlé, nikoliv zbrklé rozhodování. Někteří motoristé zapomínají signalizovat odbočení, a to může znamenat potíže pro řidiče začátečníky, nezkušené řidičky a také pro starší řidiče," nabízí vysvětlení dopravní psycholog Karel Havlík.
V dnešní době už ale nenajdeme město bez kruhového objezdu. I statistiky prokazují, že jsou skutečně bezpečnější. Například v Písku na pěti objezdech měli v roce 2006 jen čtyři nehody. I tyto křižovatky ovšem mají svou kapacitu a pokud se zvýší provoz oproti původnímu projektu, pak objezd nemusí stačit, tvoří se kolony a naopak brzdí dopravu. Vzhledem k různé velikosti kruhových objezdů mají problémy i nákladní auta, jak vypozorovali i sami řidiči.
"Pravidelně se kamion s vlekem nevejde na kruhový objezd, vjíždí na trávu, chodníky a ničí okolí. Argument je, že tam nákladní auto nemá co dělat, ale to je pouze teorie. Život je jiný."
Stále učíme nejen jak na kruhový objezd vjet, ale kdy vlastně dát blinkr. Podle stávajícího výkladu pravidel se blinkr nepoužívá při nájezdu, ale až při opouštění křižovatky. V některých zemích platí dokonce pravidlo, že na dvouproudých kruhových objezdech se řidič, pokud jej hned nepouští, musí zařadit do vnitřního pruhu. Upřímně řečeno, v našich podmínkách si to neumím představit.
"Myslím si, že bychom opravdu všichni měli zapracovat na tom, abychom se naučili jezdit na kruhovém objezdu."
Tak ať je to co nejdřív.