Kamióny předjíždějící se i několik kilometrů. Proč?
Pomalu předjíždějící se kamióny dovedou řadu řidičů osobních aut doslova, jak se říká, vytočit. Často neudrží nervy na uzdě, a tak vznikají často zbytečné kritické situace. Někteří se dokonce rozhodnou řidiče kamiónu posléze vytrestat a začnou ho vybržďovat. Přitom řidiči kamiónů jsou v tom leckdy nevinně.
Prakticky nikdo nemá rád, když se před ním na dálnici kamióny předjíždí i několik kilometrů. „Vadí mi to hodně. Jedou tak, jak jedou, jsou to pořád jenom lidi.“ Málokdo už se ale zamyslí nad tím, proč se řidiči kamiónů tak dlouho předjíždějí. „Protože některý nemá v pořádku nervy, tak se snaží a myslí si, že je o kousíček rychlejší, ale není. Protože jeden chce jet rychleji, než ten druhý. Mají myslím omezovač, takže když jeden začne předjíždět, trvá mu to třeba pět kilometrů.“
Ano, cé je správně. Hlavní roli hraje omezovač. „Omezovače rychlosti se nastavují na 85 až 87 km/h. Každý z kamiónů v tomto rozmezí přestane jet – zmizí mu plynový pedál, který se mu propadne k zemi a už nejde přidat. To je i dost zvláštně nebezpečná situace pro řidiče. Samozřejmě protože se pospíchá, jede se těsně před hranicí zapnutí omezovače,“ vysvětluje z vlastních bohatých zkušeností Jiří Ullmann z Akademie logistických profesí.
A pak vstupuje do hlavní role taková věc, jako jsou pneumatiky. „Můžeme se na pneumatiku podívat, teď stojíme před pneumatikou, která je tříčtvrteční – má ještě přibližně 1,8 centimetru vzorek. To je moc, protože na obvodu to dělá skoro 12 centimetrů. A 12 centimetrů na obvodu kola dělá to, že vozidlo může ve skutečnosti jet třeba i 91 km/h. Takže jeden má ojetější pneumatiky a jede 85, jeden je má úplně nové a jede 91, takové kamiony se předjedou pravděpodobně na 700 metrech. Ale se stejnými pneumatikami se předjíždějí skutečně i několik kilometrů,“ popisuje Jiří Ullmann.
Je to tedy především o odhadu situace, ale řidič kamiónu těžko může vědět, jak má ten druhý sjeté pneumatiky. Když se pak někdo ve vzteku rozhodne řidiče kamiónu „vytrestat“ najede před něj a prudce zabrzdí, mohl by se začít divit.
„Vzduchové brzdy, které jsou dneska většinou použity v nákladních vozidlech, mají samozřejmě delší reakční dobu – přibližně tři čtvrtě vteřiny trvá, než všechna kola zaberou. Potom je brzdění teprve stejně účinné jako u osobáku. Ale je nutné si uvědomit, že za tu dobu kamión ujede deset až 22 metrů. Takže pokud mu necháme malou mezeru, i když řidič šlápne na brzdu ve správnou chvíli, tak 20 metrů už chybí,“ varuje Jiří Ullmann. A to nemluvíme o tom, že řidič kamiónu nemůže využívat brzdy naplno. Má za sebou náklad, a ten, ať je sebelépe uložený, při maximálním brzdění těžko zůstane na svém místě nebo nepoškozený.