Karel Loprais v nové roli

21. prosinec 2006 13:00

K nejslavnější vytrvalostní rallye na světě známé jako "Dakar" patří mnoho příběhů a dobrodružství. Ale také smrt a zklamání. Tohle motoristické šílenství má samozřejmě i své hrdiny, kteří opakovaně dokázali Rallye Dakar vyhrát. Jednou z takových legend je i Čech Karel Loprais. Při 19 účastech za volantem kamionu dokázal šestkrát vyhrát kategorii největších strojů v konvoji. A pokaždé na Tatře. Svou jubilejní 20. Rallye Dakar, která startuje 6. ledna v portugalském Lisabonu, si ale neužije za volantem závodní tatrovky, ale v úplně nové roli. V jaké? A Proč? Kvůli zdravotním problémům, které si Karel Loprais přivezl z posledního ročníku, a kvůli kterým musel ze soutěže odstoupit.

"V těchto dnech jsem na tom dobře, ale prasklý obratel ještě není natolik srostlý, abych absolvoval tak náročnou trať. Po domluvě s doktorem ještě rok počkám a budu se uzdravovat. Pokud to bude příští rok v pořádku, tak pojedu zase."

Karla Lopraise tedy čeká nová role. Bude řídit doprovodné novinářské auto Tatra Loprais týmu. Nejenže mu to prý nevadí, ale dokonce se na to i těší.

"Myslím si, že to pro mě není žádná težká situace, protože na dakaru budu a konečně si ho prohlédnu z druhé strany. Těch 19 ročníků, které jsem odjel, bylo vždy z pozice řidiče kamionu a nyní budu řídit novinářský vůz a budu mít šanci být všude. Budou to pro mě určitě cenné zkušenosti."

Ale vsadím se, jak Karla Lopraise znám, že ho i za volantem menšího terénního vozu budou pěkně svrbět ruce a občas dá posádce ochutnat sportovní jízdu v africkém písku. A v hlavě se mu asi bude pořád honit, jak si vede jeho synovec Aleš Loprais v nové roli soutěžního jezdce Tatra Loprais týmu a také jeho syn Leo, který bude v posádce doprovodného servisního vozu.

"Určitě je nenechám "vykoupat". Pokud jim budu moci dopředu poradit, tak to udělám samozřejmě rád, protože je zájem, aby tým dopadl co nejlépe. Na marocké rallye bylo vidět, že se s Tomášem tahali o minuty a pokud se jim bude dařit a nebudou problémy, tak určitě mají na to, aby se dostali na bednu. I když jsou mladí a nemají takové zkušenosti, tak s Alešem jede Petr Gillar, který ho bude motivovat. V doprovodném voze pak nejede Leo sám, ale jede s Martinem Kahánkem, který má za sebou už také spoustu dakarů a ví jak na to. Budou se tedy snažit být vždy připraveni pomoci."

Pro doplnění, Marocká rallye se jako součást mistrovství světa v Cross country rallye jela letos v červnu. A právě na ní se podmínky podobají slavnému "Dakaru". Není divu, když je Maroko tradiční zemí na trase dakarského šílenství. Mimochodem, tím Tomášem, kterého Karel Loprais zmínil, je Tomáš Tomeček, další tradiční český účastník Rallye Dakar v kabině Tatry a bývalý Lopraisův parťák. Ale zpátky k Tatra Loprais týmu a jeho nové soutěžní posádce Aleš Loprais, Petr Gillar. Jak věří strýc Karel svému synovci ve spolupráci s jeho dlouholetým parťákem?

"Přál bych jim uřčitě místo na stupních vítězů, ale to nebudou mít jednoduché. Přeci jen budou soupeřit s dalšími 12 vozy. Věřím ale, že budou bojovat o přední místa."

autor: jař
Spustit audio