Kde je policie?

14. duben 2008 13:00

Silná auta vyvolávají v řidičích pocit, že se jim nemůže nic stát. Mnozí proto předjíždějí na plné čáře, v nepřehledných zatáčkách, výrazně překračují rychlost a dělají mnoho dalších přestupků, které vedou k tragickým dopravním nehodám. Většina lidí si ale myslí, že kdyby na silnicích bylo více policistů, zklidnili by se i tito agresivní řidiči a silnice by byly bezpečnější. Takže se logicky nabízí otázka - proč je na našich cestách tak málo policistů?

Když byl před 14 dny představován vládní dopravní čtyřlístek, zeptal se jeden z novinářů, proč i mýtné brány neměří úsekovou rychlost. Ani to nestačil dopovědět a ministr vnitra Ivan Langer mu skočil do řeči, to neříkejte nahlas a s potutelným úsměvem dodal - vždyť vám by se to taky nelíbilo. Snad tím chtěl říct, že je úplně normální překračovat na dálnici 130kilometrovou rychlost anebo snad věřil, že všechny hříšníky přistihne dálniční policie. Jenže ta je neviditelná, jak si s reportážním mikrofonem vyzkoušela Monika Pytlíková z Českého rozhlasu Region Vysočina.

"Vyjela jsem z Jihlavy směr Brno, na Devíti křížích se otočila a vyrazila zpět ku Praze. Na hranicích Vysočiny jsem se otočila a jela zpět do Jihlavy. A jaký byl výsledek? Za necelých 200 km jsem nepotkala žádnou policejní hlídku a nebyla jsem sama."
"V Brně jsem najel na dálnici, ale dnes jsem po cestě nepotkal ani jednoho policistu. Jinak, když jezdím, tak je docela potkávám."
"Jedu z Ostravy a také jsem nepotkala žádnou policejní hlídku. Nejsem častý řidič, ale když jezdím, tak je moc nepotkávám."

Mají totiž jinou práci a na prevenci jim čas příliš nezbývá. Takhle před nedávném přibližoval nedělní podvečerní situaci operační důstojník dálničního oddělení Chrlice.

"Dnes mám k dispozici jednu hlídku na dvě dálnice - od 189 do 218 kilometru D1 a 11 kilometrů D2. Poslední pátky to bylo takhle běžně, měl jsem nehodu se zraněním a další čtyři nehody v kolonách. Potom už tedy není prostor na preventivní činnost."

V každém kraji sice funguje deseti až dvanáctičlenná mobilní jednotka silničního dohledu, ale jak potvrzuje Rostislav Plachý z Policejního prezídia, nemá na starosti pouze kontrolu přímo na silnicích.

"Vykonávají služby při doprovodech nadměrných nákladů a při různých sportovních nebo kulturních akcích."

Dalším problémem je nárůst administrativy, ať už kvůli banálním dopravním nehodám anebo přeposílání zjištěných přestupků do správního řízení. Ale například pražští policisté proto berou na kontrolní stanoviště i pracovníky magistrátu.

"Tím nám odpadlo sepisování dalších protokolů a pracovníci magistrátu okamžitě zahájili správní řízení s příslušnou osobou."

Zhruba 1500 dopravních policistů je na současný provoz a české řidiče opravdu málo, proto budou nárazově posilováni policisty z jiných složek a na silnicích budou častěji. Dopravní policisté navíc podle svého šéfa Martina Červíčka budou více využívat i moderní techniku.

"Jde i o civilní provedení aut, mobilní služebny, budeme mít k dispozici dalších 100 motocyklů se záznamovým radarovým zařízením. To jsou věci, které policie potřebuje, aby se mohla pohybovat v provozu a byla schopná zaznamenat nebezpečné jednání."

Ale začít musíme u sebe, s vědomím toho, že auto je nebezpečná zbraň.

autor: evk
Spustit audio