Kdo bude mistrem Evropy v závodech cestovních vozů?

3. říjen 2013 12:50

Na Masarykově okruhu o víkendu vyvrcholí nejen náš projekt „Parkuj jako člověk“, ale také Mistrovství Evropy cestovních vozů. To má v Brně bohatou tradici, vždyť se zde jezdí už od konce 60. let minulého století a po motocyklové Grand Prix to byl dlouho druhý nejpopulárnější závod na tamním okruhu.

O titulu mistra Evropy cestovních vozů rozhodne Československý souboj. „Zatím má mírně navrch Petr Fulín, český závodník, který vede o osm bodů nad slovenským jezdcem Matějem Homolou. Osm bodů však není moc, protože ve hře je 23 bodů za dva závody po deseti bodech a ještě tři body za kvalifikaci,“ konstatuje Jiří Smetana z Autodromu Brno.

Historie závodů cestovních vozů v Brně sahá až do roku 1969, kdy se jezdilo ještě na starém okruhu. „Tehdy tam už samozřejmě startovali i čeští jezdci a s ETCC v Brně je spjatá celá zlatá éra českého okruhového závodění. Zde závodili v 70. letech i v 80. letech Břetislav Enge – otec Tomáše Engeho, Zdeněk Vojtěch ­– otec známého automobilového závodníka Štěpána Vojtěcha,“ říká Jiří Smetana.

Čtěte také

V šampionátu se dokonce tehdy objevil československý tým v poněkud překvapivých barvách. „V Zetoru se podařil přibližně v polovině 90. let opravdu husarský kousek a vznikl tovární tým Zetor, který nezávodil na traktorech, ale kupodivu závodil ve vozech Alfa Romeo GTA Junior od továrního úpravce Autodelta, což byla v té době v podstatě naprosto nedostižná auta a vozy se pak různě pohybovaly mezi dalšími závodníky a objevovali se na těchto tratích v podstatě až do konce 70. let,“ popisuje Jiří Smetana.

V roce 1970 se na Masarykově okruhu představil v rámci víkendu ETCC s formulí 3 i tehdy ještě neznámý Niki Lauda. „Kromě Nikiho Laudy tady měl úplně stejnou zkušenost další slavný jezdec formule, Michael Schumacher, který tady, co pamětníci vzpomínají, jako mladík chodil a žadonil, jestli s ním někdo nechce udělat nějaký rozhovor, aby se také někde objevil,“ vypráví Jiří Smetana.

Čtěte také

Nejde ale jen o slavná jména. V Brně startovaly i legendy mezi auty. Brněnští fandové motoristického sportu jednu takovou zachránili a postavili zpět na kola. „V sezóně 1972 vyhrál vůz Ford Capri nejprestižnější divizi 3. To potom bylo ztraceno. Po roce 2003 se auto povedlo dostat do České republiky a v letošním roce jej fanoušci z brněnského Fordever Clubu dali dohromady a opravdu si s tím dali práci, takže je auto přesně ve válečných barvách – bílo modrých – a postavené přesně podle homologace z roku 1972. Od letošní sezóny se tady pravidelně ukazuje na akcích,“ říká Jiří Smetana.

V roce 2005 se mistrovství ETCC proměnilo v mistrovství světa, které v prvních třech letech opanoval Brit Andy Priaulx. Finanční náročnost ovšem vedla k tomu, že se evropský šampionát, kde startují právě starší vozy ze světového šampionátu, opět vrátil. A jeho vítězem se letos může stát český nebo slovenský jezdec. A vy můžete být u toho – už tento víkend na Masarykově okruhu.

autor: pgj
Spustit audio