Kdo má auto v depozitu, musí oznámit, kde stojí. Mohl by o něj přijít

16. únor 2015 13:10

Až tři čtvrtě miliónu aut v registru vozidel jsou takzvaně mrtvé vozy. Není totiž jasné, kdo je jejich majitelem anebo zda vůbec ještě existují. Přísnější podmínky pro registrace proto umožňují po určité době taková auta nenávratně vymazat. Zatímco na dokončení polopřevodu mají řidiči čas do prázdnin, pak u aut v depozitu je lhůta do konce roku.

Dobrý den, registrační značky dvou aut mám v depozitu a to už od roku 2010. Veterána zatím stále opravuju a to druhé auto mám v garáži na soukromém pozemku. Může se stát, že mi úřad kvůli novému zákonu auta vyřadí z registru? Píše pan Petr z Brna a odpověď je jednoduchá, záleží na tom, co udělá. Pokud nic, pak o auta opravdu může nenávratně přijít, protože je má v depozitu déle než rok a půl. Ale stačí zajít na úřad.

Čtěte také

„Musí do konce roku nahlásit místo a účel, za kterým má vozidlo vyřazené z provozu,“ přibližuje povinnost majitelů aut v depozitu ředitel odboru provozu silničních vozidel ministerstva dopravy Josef Pokorný. A zároveň upozorňuje, že kdo to ale neudělá, může se s autem rozloučit. „To vozidlo se od 1. 1. 2016 z registru vozidel nevratně vyřadí formou zániku.“

Auto sice majiteli fyzicky zůstane, ale ztrácí technickou způsobilost a už nemůže dostat nové registrační značky. Dá se tak jen prodat na náhradní díly nebo ekologicky zlikvidovat. Více štěstí v tomto směru mají řidiči, jejichž auto je v depozitu kratší dobu než 18 měsíců. Pokud do konce roku místo a účel odstavení nenahlásí, pak je čeká „pouze“ pokuta až 50 tisíc korun. Mnozí motoristé si proto raději ještě před koncem roku vyzvedli na úřadě registrační značky, tak jako třeba motorkář Jan Babka.

Čtěte také

„Těch informací nebylo moc a byly nejasné. Motorku jsem z depozitu vyndal, abych předešel nějakým budoucím nepříjemnostem,“ říká Jan Babka. I díky tomu se o třetinu snížil počet aut v depozitu, na současných 420 tisíc. Mnohá auta už ale fyzicky ani neexistují, přesto v registru zůstávají. Při překročení maximální povolené doby dříve neexistovala možnost pokuty anebo dokonce vyřazení auta z registru. To se teď mění, ale zároveň se podle Pokorného ruší časové omezení. „Nově není už omezená délka vyřazení vozidla z provozu. Pokud mám ovšem vozidlo řádně zabezpečeno.“

Podmínky pro vyzvednutí značek zůstávají stejné – auto či motorka musí mít povinné ručení a hlavně platnou technickou prohlídku. A to je potřeba hlídat, protože jak ví i pan Babka, může to být problém. „Motorka neměla registrační značky a nemohla proto na silnici. Musel jsem ji nechat odtáhnout na STK, aby mi udělali technickou kontrolu a pak teprve zajít na úřad. Odtah nebyla úplně levná záležitost.“ Zatímco odevzdání značek stojí 50 korun a vyzvednutí je zdarma.

autor: evk
Spustit audio