Když auto kvete

1. duben 2008 13:00

Sezóna odlétávajících kamínků od kol projíždějících aut u nás, vzhledem ke stavu našich silnic, trvá prakticky po celý rok. Tentokrát ale nebude řeč o rozbitém čelním skle, ale laku našeho auta. Zpravidla se jedná o drobné poškození, kterého si ani nemusíme všimnout. U nového auta jeho opravu svěříme odbornému servisu, ale u těch starších se rozhodneme si drobnou opravu laku provést sami. Jenže, samozřejmě chceme, aby našemu autu co nejvíce prospěla.

U starších aut se nějakou to vadou na kráse začneme zabývat až ve chvíli, kdy se nám na světlo z drobného poškození začne klubat rez. V prvé řadě musíme místo očistit. Nejprve vodou, posléze nějakým odmašťovačem.

"Těžko říct, jaký odmašťovač doporučit amatérovi. Odborníci mají speciální odmašťovače, ale pro amatérskou opravu by mohl stačit technický benzín," radí dlouholetý praktik Ota Jedlička z firmy Servind.

Pak se musíme zbavit rzi, tedy dané místo vybrousit. K tomu potřebujeme šikovné ruce, brusivo a brusné papíry.

"Nejhrubší brusný papír, který může na voze použít, je zrnitosti P80. Na závěr by měl mít optimálně papír zrnitosti P400, protože jinak budou vidět stopy po broušení. Pokud se naopak bude snažit brousit jemně nebo broušení opomene, tak barva ztratí přilnavost."

Musíme tedy postupně použít 4 úrovně (80, 150, 240, 400) zrnitosti brusného papíru. A být trpěliví. Pak přijde čas na antikorozní nátěr.

"Musím použít něco, co obsahuje antikorozní pigmenty. Jestliže to chci nastříkat nějakým základem, měl bych mít o něm informace."

Vždy bychom pak měli nakupovat u odborníků. Nějaký sprej na tržišti nebo pumpě našemu autu moc neprospěje. V takovém případě je důležité, abychom chemii, pro kterou jsme se rozhodli, měli od stejného výrobce. Pak by mělo u hlubších poškození přijít tmelení, ale to už je opravdu lepší nechat opravu odborníkům. Před samotným lakováním je potřeba si vymezit prostor, kde se chceme pohybovat.

"Vymezit si na opravu například 4 decimetry čtvereční a nedostat se dál. Zbytek karoserie potom zakrýt, aby se vám lak nedostal do nežádoucích míst."

A tady platí jedna zásadní rada.

"Důležité je, aby zalepení například v oblasti oken nebylo ostré. Pokud nalepíte lepící pásku na plech, nastříkáte barvu a potom ji opět strhnete, vznikne tam hrana. Samozřejmě, musí se to zalepit tak, aby hrana nevznikla, například pomocí speciální lepící okrajové pásky anebo pásku přilepit a zpětně ji ohnout," radí Martin Sládek z Fordu.

Barva pak totiž pod pásku zateče a nevznikne ostrá hrana. No a, nakonec po zaschnutí barvy opravované místo rozleštíme a, neudělali-li jsme někde chybu, lak je zase jako nový.

autor: jař
Spustit audio