Klimatizace: může ovlivnit naše zdraví!
Teploty v rozpáleném autě mohou v těchto dnech dosahovat i více než 50 °C. Klimatizace je tedy celkem logicky k nezaplacení. Mnozí ovšem při jejím používání riskují zdravotní problémy.
Pustit si po usednutí do auta klimatizaci naplno není zrovna nejrozumnější. „Základní zásada je ta, že bychom nikdy neměli prudce zchlazovat interiér auta, protože to s sebou může přinést riziko virózy nebo bakteriální nákazy horních cest dýchacích,“ varuje doktor Jaroslav Větvička. Naštěstí řada z nás si je rizika nachlazení vědoma.
„Klimatizace na dvojce úplně stačí. Většinou si nastavuji o 10 stupňů méně než je venku. Jsem náchylný na angíny, takže to moc nepřeháním.“
Nastavení klimatizace by se mělo vždy odvíjet od venkovní teploty. „Při teplotě zhruba 30 °C je snesitelné, pokud chladíme interiér na 20 stupňů. Pokud jsou teploty venku vyšší – například teploty k 35 °C – interiér by neměl být chlazen na méně, než 23 °C,“ popisuje Jaroslav Větvička.
Zásadní je, aby klimatizace byla správně udržována, což často podceňujeme. „Jsou lidé, kteří klimatizace několik let nevyčistí – třeba více než pět let. Zažil jsem, že to bylo i sedm, osm i deset let. Potom je opravdu hodně znečištěný výparník,“ varuje Petr Nešpor ze servisu Garant.
K návštěvě servisu nás většinou donutí, až když není něco v pořádku. „Řidič většinou přijede, když mu nefunguje klimatizace nebo když v autě cítí nepříjemný zápach.,“ potvrzuje Martin Volek z Bestdrivu. Přitom do servisu bychom s klimatizací měli jezdit pravidelně.
„Optimálně bychom vlastní chladící médium měli nechat zkontrolovat jednou ročně. U nových vozidel po dvou letech a potom následně každý rok. Protože v rámci spojů a klimatizace, které tam jsou, se spotřebuje asi 15 % média ročně,“ vysvětluje Martin Volek.
Nejde ale jen o chladící médium a účinnost klimatizace, ale i o naše zdraví. „Měly by být vyměněny filtry, vyčištěno, co se dá, protože bylo zjištěno, že částečky – nejenom mikroorganismy, ale také mechanické částečky a různé pyly a prachy – dokážou alergizovat,“ říká doktor Jaroslav Větvička.
Množení bakterií v klimatizaci, především v jejím výparníku, pak můžeme omezit i my sami. „Pokud víte, že během deseti minut zastavíte nebo přestanete klimatizaci používat a vypnete ji zhruba pět minut před koncem jízdy, tak dojde v okolí výparníku, který je vlhký, vlivem rozdílných teplot k odvětrání a zamezí se rozšiřování bakterií a plísní,“ popisuje postup Martin Volek. Snížíme tak riziko zdravotních problémů.