Konkurence pro Fabii - Dacia Sandero

5. březen 2008 13:00

Už druhý den je ženevské výstaviště Palexpo doslova přeplněno novináři. Důvod? Známý světový autosalon a spousta nových nablýskaných aut. Zatímco novináři z velkých evropských zemí se zaměřují na premiéry takových vozů jako jsou Audi A4 kombi, nová Honda Accord nebo Volkswagen Passat komfort-kupé, nás zaujala ostrá konkurence naší Škody Fabie z Rumunska. Automobilka Dacia totiž v Ženevě představuje pětidvéřový model Sandero velikostně s Fabií srovnatelný. Hledali jsme tedy v Ženevě odpověď na základní otázku: Má tenhle zajímavý vůz šanci uspět proti domácí jedničce z pohledu ceny i užitné hodnoty?

Když automobilka Renault přebírala rumunskou Dacii, udělala z ní továrnu na auta orientovanou na trhy s nižší kupní silou. Ať už mluvíme o východní Evropě, Jižní Americe nebo Africe. Lidé tam chtějí auta, která nemusí kopírovat nejnovější technický vývoj, ale měla by být levnější a robustní s ohledem na horší silnice. Odpovědí Dacie byl model Logan s využitím techniky Renaultu, která není nejnovější, ale zároveň pro zmíněné účely stačí. Nápad to byl dobrý, protože díky Loganu se automobilka v roce 2007 přiblížila hranici čtvrt milionu prodaných aut. A Rumuni v invazi pokračují rozšiřováním modelové řady Logan, ale i uvedením nového menšího pětidvéřového modelu s názvem Sandero.

"Tento vůz je na stejném podvozku jako Dacia Logan, nicméně tvarově a designově je jiný. Auto pochází z výrobního závodu v rumunské Pitešti. Na ženevském autosalonu má svoji světovou premiéru, ale už minulý rok v prosinci byla Dacia Sandero představena na jihoamerickém trhu v Brazílii," říká Jitka Skaličková z Renaultu Česká republika.

Sandero tedy bude, stejně jako Logan, takzvaným globálním modelem, který se bude prodávat na víc než jednom kontinentu. Stejně jako Škoda Fabia patří do kategorie malých aut, má pět dveří a orientovat se na něj budou méně movití zákazníci.

"Cenu zatím neznám, ale na českém trhu by se tento vůz měl objevit ještě tento rok na podzim, předpokládáme v září."

Zadní pohled

Dacia Sandero bude mít pod kapotou motory Renault. Konkrétně benzínové s objemy 1,4 a 1,6 i naftový 1,5 se dvěma různými výkony. V českém zastoupení Renaultu, pod který značka Dacia spadá, mají už půlroku před vstupem Sandera na náš trh jasno, jakému autu s ním chtějí konkurovat a proč.

"Nová Dacia by mohla konkurovat škodovce, protože má větší zavazadlový prostor než nová Fabie."

Při srovnání obou vozů dojdeme k tomu, že nabídka motorů pro Škodu Fabii je bohatší. Pokusíme se i o srovnání cen. Základní verze Fabie s motorem 1,2 stojí bezmála 250 000 korun. Oficiální cena Dacie Sandero pro český trh ještě nebyla stanovena, ale podle zákulisních informací by mohla začínat na 180 000, případně 190 000 korunách. Ve prospěch škodovky samozřejmě mluví modernější technika a kvalita zpracování, Sandero se ale může pochlubit silnějším benzínovým motorem v základu a zmíněným větším zavazadelníkem s objemem 320 litrů, což je o dvacet litrů víc než v případě Fabie. Ale o tom, jak vážným soupeřem bude pro český vůz rumunská novinka, představená tady v Ženevě, si budeme moct udělat obrázek opravdu až na konci letošního roku.

autor: jař
Spustit audio