Kontrola brzdové kapaliny je důležitá
Aby auto jelo, musíme do něj natankovat benzín nebo naftu. Aby auto brzdilo, musíme mít v pořádku brzdy a v nich brzdovou kapalinu. Tuhle kontrolu u moderních aut podceňujeme. Mnozí ještě pamatují, jak si na jaře a na podzim nechávali změřit její bod varu a v průběhu roku pečlivě kontrolovali stav kapaliny v nádobce pod kapotou. To už většina z nás vůbec nezná – a to je chyba!
U nových aut nám výměnu nebo kontrolu brzdové kapaliny provedou vždy při pravidelné kontrole v servisu. U starších aut bychom ale měli vědět, jak dlouho ji v autě máme. Jejím problémem totiž vždy byla, je a bude voda.
„Brzdový systém je stále vystaven kontaktu s ovzduším, který nikdy není zcela těsný, a voda nebo vlhkost, která přichází do brzdové kapaliny je problém, který kapalinu degraduje a způsobuje nebezpečí,“ vysvětluje Jaroslav Černý z VŠCHT v Praze.
Čím více vody v brzdové kapalině, tím nižší bod varu, a tím při brzdění vzniká problém, protože při něm vzniká značné teplo.
„Voda způsobuje vznik par v brzdovém systému. Páry se lehce stlačují – to je problém. Celá brzdová soustava je hydraulická – my stlačujeme brzdový pedál, jehož síla se přenáší na brzdy. Ale když tam máme nějaké páry – parní polštář – stlačuje se tento polštář, ne kapalina, a tím pádem se nepřenáší síla na brzdy,“ říká Jaroslav Černý.
Účinnost brzd potom logicky klesá. Problém nastává ve chvíli, kdy i s novým autem tolik nenajezdíme a interval například 10 tisíc nebo 15 tisíc najetých kilometrů nám vystačí třeba na 5 let. Kontrola brzdovky je totiž dána časem, a ne kilometry. „Časově to vychází maximálně na 3 roky. Po třech letech by se měla vyměnit. Záleží to ovšem i na typu automobilu. Kdo si není jistý kdy a jak kapalinu vyměnit, měl by tak učinit po dvou letech.,“ dodává Jaroslav Černý.
Jednoduché pravidlo, tedy zní - před každou pravidelnou technickou prohlídkou, tedy co dva roky, brzdovou kapalinu v rámci přípravy na kontrolu nechat vyměnit.