Lakovny jsou pro auta jako plastická chirurgie pro lidské tělo. Opraví každý šrám

18. prosinec 2014 16:49

Smyk na ledovce a následné odření auta od svodidel. To je s přicházející zimou noční můra pro řidiče, ale "velká radost" pro autolakýrny. Tyto kosmetické autoservisy jsou takovou plastickou chirurgií pro vaše auto a zároveň tak trochu připomínají alchymistickou dílnu. Všude se povalují baňky naplněné barvou, speciální štětce, sušící lampy a jiné nástroje, potřebné k tomu, aby vaše auto vypadalo opět jako nové.

Škrábanec od klíčů nebo odřenina od sloupku v podzemních garážích. To jsou jedny z nejčastějších důvodů, proč se vaše auto ocitne v rukách autolakýrníka.

„Hodně se nám stává, že i poznáme, když proběhl nějaký fotbalový nebo hokejový zápas. Fanoušci se „podepíší“ na zaparkovaných autech,“ říká Pavel Korger ze společnosti Expresní lakování.

Úplně první věcí při opravě poškozeného dílu je důkladné zbroušení. V našem případě spodní hrany zadních dveří.

Míchání barev je tak trochu alchymie. Pomůže počítač a váha

„Teď jsme to rozbrousili, pak jsme dali plnič, který se za pomocí blikací UV lampy vysuší. A teď budeme zase brousit a pak aplikovat bázi a lak,“ popisuje lakýrník Arnošt. Ještě předtím ale musí škrábanec pořádně vyčistit.

„Abychom se zbavili silikonových částic a aby tam nebyly třeba mastné oči. Povrch musí být krásně suchý,“ vysvětluje.

Jedna metalíza? Klidně i sedm různých barev

Přichází čas namíchat přesný odstín laku, kterým se rýha zakryje. K tomu je potřeba hned několik barev. Lakýrník je odměřuje podle údajů z počítače na speciální váze. A je to tak trochu alchymie.

„Tady vidíme barvičku,“ ukazuje Arnošt na rám zadních dveří a jde k počítači zjistit, kolik je na modrou metalízu třeba namíchat barev. „Potřeba je sedm komponent,“ vyjmenovává a slévá barvy dohromady. Speciální váha mu přesně ukazuje, v jakém poměru má barvy namíchat.

Zbývá už jen pořádně rozleštit

Zatímco Arnošt modrou metalízu pečlivě promíchává v kelímku, jeho kolega obaluje celé auto do fólie, aby lak neskončil i tam, kde není potřeba. Potom už stačí jen naplnit barvou pistoli a jde se lakovat. Nejdřív báze a následně krycí vrstva. Nijak voňavá práce se následně opět vytvrdí UV lampou.

„Je to velmi podobný princip, jako když člověk přijde k zubaři a dochází tam k vytvrzení plomby UV zářičem,“ připojuje další paralelu s medicínským prostředím Pavel Korger. Zbývá jen rozleštit a za necelou hodinu je hotovo.

Námraza je nepřítel číslo 1

V autolakýrně se dveře netrhnou, hned se tu začíná pracovat na dalším autě. Když přichází zima a venku je námraza, o zákazníky mají lakýrníci postaráno.

„Když je ledovka, tak je bouraček víc,“ potvrzuje Karel Šafránek ze stejnojmenné autolakovny. Nejsložitější na opravu je podle něj střecha a také kufr. „ Tam když se dělá výměna, tak se to musí řezat, dávat se nový díl a tak. I příprava je o hodně složitější,“ vysvětluje.

A proto hlavně na namrzlé silnici buďte velmi opatrní. Škrábance sice opraví šikovný autolakýrník, ale ne všechny nehody takto končí.

autor: msk
Spustit audio