LED světlomety: Můžou být nebezpečné, seřizování se podceňuje
Moderní automobilová LED světla lze seřídit jen speciálními přístroji. Kalibraci ovšem řidiči nevěnují příliš pozornosti. Oslnění přitom představuje značné nebezpečí.
Čtěte také
Oslňování protijedoucího řidiče je častým nešvarem nejen v Česku. Řidiči buď nepřepnou včas z dálkových světel na potkávací, anebo mají světlomety špatně seřízené. I chvilkové oslepení přitom podle BESIPu můžeme zavinit tragickou nehodou.
Zatímco dřív šlo nastavit žárovková světla v garáži, ta současná sami určitě správně nenastavíte. LED světlomety, které se montují do moderních automobilů, se totiž seřizují na speciálních přístrojích, mnohdy společně s asistenčními systémy a různými čidly.
Reportér Radiožurnálu Luděk Hubáček navštívil autoservis, kde se světlomety seřizují. Využívají se k tomu mimo jiné kalibrační obrazce. Ty se umísťují do záběru čelních kamer daného vozidla. Dále se diagnostikou dává pokyn vozidlu k nastavení. Dá se říct, že stací stisknutí jednoho tlačítka.
Speciální tabulky pro každou značku
Podle specialisty Radka Janžury ze servisu v pražských Počernicích jsou pro každou značku potřeba jiné tabulky pro nastavení. Moderní LED světla totiž v automatickém přepínání dálkových světel na potkávací spoléhají na informace z kamer nebo radarů daného auta. Pokud nejsou správně seřízená, můžou oslňovat protijedoucí řidiče.
"Velkým problémem je, že někteří řidiči to nemají dostatečně seřízené," podotýká dopravní expert Roman Budský z platformy Vize nula.
Čtěte také
Neseřízená světla často odhalí až STK
Nastavení světlometů řidiči v Česku doopravdy podceňují. Problémy totiž často odhalí až technici na STK. Potvrzuje to předseda jejich asociace Luděk Šíp: "V případě, že to technik zjistí při technické prohlídce, tak je to věc, kterou může sám řešit, seřídí ty světlomety tak, aby odpovídaly požadavkům."
Technici označují tuto závodu jako lehkou, kterých vloni bylo na STK v Česku zjištěno přes 800 tisíc. Statistika ovšem neeviduje, kolik z nich byla špatně nastavená světla. O tom, jak často se cítí řidiči oslňovaní, dobře vypovídá průzkum autoklubů z loňského listopadu. Autokluby z Německa, Rakouska, Švýcarska a Belgie oslovily 4300 motoristů. Z nich 80 % v průzkumu odpovědělo, že je oslňují dálková světla. Skoro polovina pak tvrdila, že je oslepují i ta potkávací.
Nedívat se do světel, ale na svou cestu
"I ti oslňování řidiči dělají často tu chybu, že se do těch světel dívají napřímo. Zásadou je, nedívat se přímo do toho zdroje, ale dívat se na svoji vozovku," vysvětluje Roman Budský a doporučuje, aby si řidiči nechali pravidelně kontrolovat svá světla v autoservisech.