Lopraisův navigátor Štajf si Dakar užívá s bolestí hlavy
Po včerejším dni volna se Rallye Dakar v Jižní Americe zase rozjede na plný plyn. Do nástrah trati v Chile se dnes pustí také posádka žluté Tatry Loprais týmu, za jejímž volantem bude Aleš Loprais, synovec šestinásobného vítěze Dakaru mezi kamiony Karla. A vedle mladého Lopraise bude sedět jeho nový navigátor Vojtěch Štajf, který v českém rallyovém mistrovství řídí soutěžní Subaru. Nová role ho evidentně baví, i když má specifické zdravotní problémy.
Náš reportér v konvoji Jan Říha zjišťoval, co ho při premiéře na Rallye Dakar zatím nejvíc překvapilo...
"Dá se říct, že mě překvapuje každým dnem. Je to úplně něco jiného, než jsem kdy absolvoval, a to si myslím, že mám dost zkušeností, i po účasti v mistrovství světa v rallye, také z různých částí světa. Dakar je ale jiný, je to závod, kde platí i trochu jiná pravidla - některé se mi líbí více, některá méně. Je to obrovská zkušenost, která za to stojí."
Povězte nám o potížích, které vás provázejí už od druhé etapy. Co se všechno stalo?
"Z každého dne máme nějaká zážitky, ale tatra je odolné auto, které nás kromě druhé etapy, kdy jsme museli být do cíle dotaženi na laně, dovezlo do bivaku. Jednou se nám podařilo zapadnout v solisku, kde bylo auto zapadnuté až po nápravy do měkkého bahna. Já jsem to viděl tragicky, protože nemám takové zkušenosti z Dakaru, a myslel jsem, že závod pro nás skončil. Jak se ale ukázalo, solidarita soupeřů tu funguje a díky pomoci posádek Tomáše Tomečka a Marka Spáčila, které nás vytáhli, jsme mohli pokračovat dál. My jsme zase potom pomohli jiné posádce."
"Bohužel, moje zdraví není zrovna v nejlepší kondici. U spolujezdce, navigátora velmi trpí krk a hlava, protože se nestíhá dívat před sebe. Aleš jako pilot díry vidí, takže se na ně může připravit, ale já je kolikrát nečekám. Začala mě bolet hlava, stupňovalo se to, tak jsem o dni volna navštívil doktora, abych se ujistil, že jsem v pořádku."
Umístění zatím asi není to, co jste si představovali, nicméně jaká je motivace do druhé části Rallye Dakar?
"To umístění musíme posuzovat ze dvou pohledů. Já si naopak myslím, že dvanácté místo je skvělé, protože po druhém dnu jsme byli ve druhé padesátce. To dokazuje, že na Dakaru jednotlivá umístění ze začátku závodu nemusejí nic znamenat. Sice máme téměř desetihodinovou ztrátu na prvního, ale stačí zapadnout jako se to stalo nám v Solisku, nebo v Dunách či se někde ztratit. Čekají nás ještě těžší a delší etapy, takže tam není nic ztraceno. My bychom ale už neměli dělat chyby a doufat, že vydrží auto. Ale věříme, že se ještě posuneme výš."