Lovci nehod: pozor na ně!
Radiožurnál dnes odvysílal reportáž, podle které jsou takzvaní „nehodoví supi" napojeni na Policii. V minulosti měli policisté za odesílání informací nehodovkám různé výhody, třeba telefony. Dnes sice policie tvrdí, že podobné praktiky už nepřipadají v úvahu, bohužel vysvětlit, jak se informace z jejich systému dostanou k lovcům nehod, neumí. Snad to dokáže Generální inspekce bezpečnostních sborů, která kauzu vyšetřuje. Jenže podezření z korupce není jediným důvodem, pro který byste si měli dobře rozmyslet, jestli „lovce nehod" podporovat - tedy jestli jim svěřit do opravy své auto.
Bojem o informace to totiž všechno teprve začíná. Pak se k nehodě musíte dostat dřív než kolegové, jinak z provize z odtahu, opravy a náhradního auta nebude nic. Příběhů o tom, jak auta lovců nehod s oranžovými majáky jezdí, je spousta. Společné jsou jim rychlá jízda a vynucování přednosti. Typické je i parkování u nehody. Podívejme se do Pražské ulice v Praze, kam první vůz nehodového supa dorazil pouhých 12 minut od okamžiku, co Vojtěch Razima nahlásil na linku 158 odřený bok své alfy.
„Je tady spousta místa na zaparkování, ale vy přesto stojíte tak, že překážíte silničnímu provozu. Máte zapnutý oranžový maják. Teď zrovna pojede autobus – většinou se tady autobusy střídají – takže se teď budou muset vyhýbat. Jste zvyklý takhle zastavovat? Navíc stojíte v mírné zatáčce,“ ptá se Vojtěch Razima nehodového asistenta. „Samozřejmě se snažíme zastavovat co nejblíže k dopravní nehodě, abychom ji označili,“ říká pracovník asistenční služby.
Bezohledné parkování, kterému obvykle předcházela agresivní jízda a předtím dost možná nelegální získání informace o vaší nehodě. Maximální obezřetnost je při jednání s takovými lidmi namístě.
„Nevidím důvod, proč byste na mně měli vydělávat a proč bych si tu opravu a jednání s pojišťovnou neměl zařídit sám,“ říká Vojtěch Razima.
Kromě bezstarostnosti ještě často crash hunteři nabízejí, že „oni v tom umí chodit" a zaonačí to tak, abyste neplatili nic a všechno šlo na pojišťovnu – na to lovci nehod nalákají řadu šoférů. Zároveň si je ale hned u nehody zavážou tak, aby v případě, že to s pojišťovnou nevyjde, měli výdělek jistý.
„Crash hunteři zneužívají toho, že mají podepsanou zakázku od motoristy, takže když nakonec nedostanou všechny svoje peníze od pojišťovny, jdou zpátky za motoristou a chtějí je po něm,“ pokračuje Jakub Hradec z České kanceláře pojistitelů.
?xml version="1.0" encoding="UTF-8"? Každý z nás má k povinnému ručení číslo do své pojišťovny, a tam má v případě nehody volat. Nechceme dělat z pojišťoven charitu, i ony vždycky přemýšlejí, jak na nás řidičích nejlépe vydělat, ale přece jen byli jste to vy, kdo si svou pojišťovnu vybral, znáte ji, takže se zdá rozumnější obrátit na ně než věřit tomu, kdo se o vaší nehodě dozvěděl dost možná nelegálním způsobem, cestou k místu havárie nejspíš porušil řadu dopravních předpisů a za kým je nevalné renomé lovců nehod s falešnými opravami a předraženými službami.