Má vaše auto bubnové brzdy? Ušetříte!

12. květen 2013 09:00

Přestože je mezi námi stále většina takových, kteří na nový vůz aktuálně nedosáhnou, je neoddiskutovatelný fakt, že auta jsou stále levnější. Podle přání jejich prodejců bychom asi výraz „levnější“ měli zaměnit za výraz „dostupnější“ – to aby zmizel náznak nelichotivých souvislostí. Jenže důraz na nízkou cenu nového vozu s sebou skutečně řadu levnějších řešení nese. A řidiči by o tom měli vědět.

Kdybychom chtěli, můžeme rozjet prakticky nekonečnou debatu o tom, kolik procent majitelů nových aut oceňuje moderní a pokroková technicistní řešení. Posléze bychom se dostali k tomu, že vlastně hledáme řidiče, které zajímá jen to, jak se pohodlně a bezpečně dostat z bodu A do bodu B. Že jim konstruktéři vracejí do nových aut součástky, které se už desetiletí nepoužívaly, je takovým řidičům srdečně jedno. Hlavně že to funguje a člověk ušetří. Typickým příkladem je bubnová brzda.

Čtěte také

„Zaprvé takový komponent je levnější, což se pro zákazníka projeví na ceně vozu – není to malý rozdíl. Druhou a významnější věcí je životnost a praktičnost brzdy,“ říká Vratislav Kozub ze Škody Auto.

Jako konstruktér pochopitelně dobře ví, že bubnová brzda má v některých směrech horší výkony. Podle jeho zkušeností jsou ale v praxi rozdíly zanedbatelné. Ovšem i tak budou bubnové brzdy jen u méně výkonných a lehkých auta – tedy velikostně pod Octavií.

„Bavíme se o vozidlech třídy A0 a méně nebo třídy A+. Bubnovou brzdu nedáváme všude, ale bereme to podle motorizací a podle výkonnosti vozidla. Můžeme přiřadit i kotoučovou brzdu,“ vysvětluje Vratislav Kozub. Majitelé aut s bubnovou brzdou neušetří jen při pořizování vozu. Automobilky jim slibují i nižší faktury za servis.

Čtěte také

„Náklady mohou být až nulové, protože životnost bubnové brzdy je prakticky neomezené – pokud to měříme na dobu životnosti vozu, což je nespornou výhodou ve srovnání s kotoučovou brzdou. Ta je odkrytá a je spíše designovým prvkem, každý vidí korozi. Životnost destiček i kotouče je omezená a zákazník se nevyhne opakované výměně a investici během životnosti vozu,“ dodává Vratislav Kozub.

Dodejme, že životnost nových aut – kromě drahých vozů – počítají konstruktéři zhruba na 200 000 kilometrů. Víc první majitelé, což je skupina, kterou by automobilky viděly rády zpátky ve svém dealerství, nenajedou. A i proto se současná auta dělají levnější.

autor: pek
Spustit audio