Majitelé naftových aut, dávejte pozor, co tankujete

29. leden 2014 13:10

Zimní nafta je na čerpacích stanicích k dostání od 1. prosince. Zima si ovšem dala tentokrát na čas a poprvé se výrazněji ohlásila až v posledním týdnu. Teploty klesly pod - 15°C, v Jizerských horách naměřili dokonce - 25°C. Po víkendu ale mrazy zase povolily. Jenže když tankujeme, nevíme, kdy se zase vrátí.

Zkušení řidiči jsou obezřetní a většinou si dávají pozor, zda opravdu tankují zimní naftu. „Občas to kontroluju. Jelikož mám teď poprvé diesel, celá léta jsem měla benzín, tak ne, ještě se s tím obeznamuju. Ano, dívám se na cedulku na stojanu. Spoléhám se na to, že to pumpy dělají samy.“

Klasická nafta pro mírné klima třídy F, které říkáme zimní, by neměla ztuhnout do - 20 °C. Nezáleží ale jenom na naftě. „Spolehlivost proti zamrznutí je do nějakých -17 °C, ovšem pozor. Některá auta můžou mít palivový systém už trošku zanesený nebo nemusí být v takový kondici. Potom se pochopitelně trošičku snižuje jistota v okolí -15 °C,“ varuje Tomáš Mikšovský z Petrolmedia.

Čtěte také

Podle Vladimíra Třebízského z SGS divize paliv a maziv některé čerpací stanice se chlubí naftou, která snese i větší mrazy. „Díky tomu, že je dneska velká konkurence, tak čerpací stanice, pokud mají naftu, která má lepší vlastnosti, tak to nějakým způsobem prezentují. Většinou jsou to nafty prémiové. Většinou nabízí i lepší nízkoteplotní vlastnosti, takže si myslím, že je potřeba, abychom se na čerpací stanici zeptali, jestli nabízejí standardní nebo nějakým způsobem pro nízké teploty vylepšenou naftu.“

To bychom měli udělat zvlášť v případech, kdy víme, že pojedeme na hory, kde budou mrazy větší. „U solidních čerpacích stanic řidiči obsluha bude ochotna takový stáčecí list předložit a on si tam najde údaj filtrovatelnosti – je tam vždycky napsaný,“ říká Tomáš Mikšovský.

V případě, že čekáme větší mrazy, můžeme klasickou zimní naftu vylepšit. „Přimícháním vhodného aditiva se vylučující se parafíny jinak naformulují, vytvarují, takže filtrem projdou a tím se posune filtrovatelnost o nějakých pár stupínků,“ popisuje Tomáš Mikšovský.

Čtěte také

Aditivum je ale prevence, když nám nafta ztuhne, už nás nezachrání. „Když už aplikuji přípravek, tak bych měl aplikovat do prázdné nádrže, aby to promísení se s bývalým palivem bylo co nejmenší. Naplnit plnou nádrž, abych dostatečně využil účinku aditiva na co největší množství nakoupených pohonných hmot,“ dodává Tomáš Mikšovský. Ale stále to nebude arktická nafta do -30°C, která je na čerpací stanice zavážena ve chvíli, kdy opravdu mají uhodit nebo už uhodí velké mrazy. Její cena je totiž podstatně vyšší.

autor: pgj
Spustit audio