Martin Macek: Klidně předjedu i Comu
Velmi těžké etapy už od evropské části a v Maroku spousta kamení a nebezpečná trať. To je po pěti etapách 29. ročník Rallye Dakar. Předevčírem nepřežil nehodu ve 4. etapě Jihoafričan Elmer Symons na motorce a včera těžce havaroval pětinásobný vítěz Dakaru Rus Čagin se svým Kamazem. Teď se podíváme do včerejšího posledního bivaku na marockém území v Tan Tanu, kde si o půlnoci popovídal s českým překvapením letošní Rallye Dakar motorkářem Martinem Mackem náš reportér na Rallye Dakar Jan Říha. Mackovi a jeho Yamaze patří při premiérové účasti v soutěži po páté etapě celkově 27. místo. Jaká byla jeho očima první třetina Rallye Dakar 2007?
"Je to únavné. Nejsem zvyklý jet po silnici víc než 50 kilometrů, a tady se jezdí třeba 300kilometrové přejezdy, což je pro mě stejně tak nepředstavitelné, jako jet z Jablonce do Brna. To je jediná věc, která mi vadí, jinak je terén skvělý a moc se těším na písky."
Daří se ti držet na horních místech celkového pořadí. Jakým způsobem jezdíš, jaký máš styl jízdy?
"Jezdím pořád stejně, naplno, protože tady není žádná tolerance. Špička celkového pořadí jede pořád naplno, a aby mě nedojeli jezdci v kategorii aut jedoucí za mnou, tak na to musím "šlapat". Pokud vás začnou dojíždět auta anebo dokonce musíte něco opravovat, tak je to špatné."
Mezi motorkáři došlo k tragédii. Viděl jsi to místo?
"Byl jsem zhruba o 5 minut za Katriňákem, který byl u toho, když ho "sbírali". Když jsem na místo přijel, tak jsem zastavil, zeptal jsem se, co se děje, ale už bylo vidět, že mu není pomoci."
Bylo na tom místě něco, co mohlo nehodu způsobit, nějaká zvláštnost?
"Dá se říct, že na trati jsou taková místa pořád, ale nejhorší je to ve chvíli, kdy je k tomu ještě prach. To je způsobeno tím, že do měřeného úseku jsou závodníci vpouštěni s půlminutovým odstupem, prach se kvůli tomu nestačí usadit, a pokud chcete někoho předjet, musíte prostě riskovat. A to byla nejspíš příčina neštěstí, protože i Jaroslav Katriňák říkal, že ho potkával i ve 160 kilometrové rychlosti. V místě nehody bylo asi 2 metrové převýšení, které zřejmě nedoskočil. Motorka byla rozházena všude v okolí."
Řekni nám pro představu, jakou rychlostí se v Maroku dá s motorkou jet maximálně? Trať je rychlá, tvrdá, ale také kamenitá.
"Dá se jet okolo 150 km/h, 160 km/h je maximální rychlost, ale v takových rychlostech musí být člověk nadmíru opatrný, protože všude jsou díry a velké kameny. Stačí se jen podívat na navigační přístroje, a už to je nebezpečné. Myslím si, že by měla být omezena rychlost a také výkon motoru, protože motorky s obsahem 700 ccm jsou už "ďábelské stroje".
Co čekáš od Mauretánie a s čím do hlavní fáze soutěže, kde se "láme chleba", půjdeš?
"Před startem jsem si říkal, že v Evropě budu závodit, a tady se povezu, ale když člověk vidí, že se vedoucí skupině závodníků dokáže držet, tak vás to nenechá se jen tak v klidu vézt. V předcházejících písčitých technických pasážích jsem dojížděl 3 až 4 závodníky ze špičky celkového pořadí, a tak mi bylo jasné, že na tom zase tak špatně nejsem. Rozhodovat ale bude určitě technika, protože jestli bude motorka fungovat, tak v jízdě jsem jako bulodog, prostě se zahryznu, a když před sebou uvidím třeba Marca Comu, tak ho klidně předjedu. Tomu se nebráním," říká sebevědomě Martin Macek.