Martin Macík se připravuje na Dakar
Necelé dva týdny před startem se slavná Rallye Dakar dostala do zpravodajství všech světových tiskových agentur a mnoha médií. Proč? Její pořadatelé totiž těsně před vánocemi změnili část trasy slavného pouštního závodu a účastníkům přibyl v programu jeden volný půlden. Na doporučení francouzského ministerstva zahraničních totiž byly změněny 10. a 11. etapa Néma - Timbuktu a Timbuktu - Néma na území Mauretánie a Mali. Důvodem byly obavy z možného teroristického útoku. V platnosti zůstává start 29. ročníku Rallye Dakar 6. ledna v Lisabonu a cíl 21. ledna v Dakaru. Mění se ale celková délka soutěže z původních 8 696 kilometrů na 7915 kilometrů. Týká se to také mnoha Čechů, kteří se na Rallye Dakar 2007 chystají. Mezi nimi i Martin Macík se svým kamionem Liaz. Sledovali jsme tedy jeho přípravy i plány před blížícím se "dakarem".
Martin Macík bude chtít navázat na svůj loňský úspěch v podobě jedenáctého místa v kategorii kamionů, když byl jediným Čechem, který mezi velkými auty dojel do cíle u Růžového jezera, přestože jsme měli v soutěži ještě další dva ryze české kamiony. Proto Tedom tým nepřišel pro další "dakar" ze žádnými výraznými změnami. Tedy kromě laku a složení posádek. Komentuje je Martin Macík. "Nejvíce je vidět žlutou barvu v tváři auta, protože mimo posádky nejsou žádné zásadní změny. Jede asistenční kamion, závodní kamion a posádky jsou tříčlenné. To jsou základní změny."
Loni měl totiž Tedom tým v soutěžním červeném kamionu jen Martina Macíka a Ladislava Fajtla a o asistenční kamion se dělil s tatrovkou Karla Lopraise. O změnách se dá mluvit také v případě techniky, i když přesnější by byl výraz "důležitá vývojová vylepšení".
"Technické změny nejsou nijak výrazné, snad centrální dofukování a rychlejší převodovka, ale oproti celku to jsou čistě kosmetické změny."
A co je ono "centrální dofukování"? Možnost z kabiny vozu přifukovat nebo upouštět vzduch z pneumatik. Měkká kola jsou totiž účinnější v těžkých písečných etapách, kde vozy často zapadávají. A taková pneumatika měkká jako bačkora dokáže při vyhrabávání z písku hodně pomoct. Ale zpátky k přípravám na "Dakar". Mechaniky Tedom týmu do konce roku čekají na liazce perné dny. Auto totiž ještě není úplně hotové, protože podnik Praga ještě finišuje s přípravami závodní převodovky.
"Převodovku dostaneme kolem 28. prosince a v této chvíli ji budeme muset vyměnit. Pojede až 150 kilometrovou rychlostí a v maximální rychlosti budeme schopni konkurovat. S tím samozřejmě souvisí určitý neklid, zda to vůbec bude fungovat. Já ale věřím, že bude, protože změny nejsou tak zásadní."
Pro zajímavost, stejně jako v minulém ročníku, i tentokrát budou mít kamiony omezenu povolenou maximální rychlost právě na 150 kilometrů v hodině. Ale Martin Macík nechce rozhodně úvod Rallye Dakar 2007 přepálit. Má totiž, stejně jako před rokem, jasnou taktiku. Dojet!
"Nejsem zastáncem názoru, že bychom se na začátku závodu měli ukazovat někde v popředí, protože závod končí v Dakaru a tam to potom má smysl. Na začátku tedy pojedeme svoje tempo a nebudeme mít ambice na přední místa. Stejnou strategií jsem dokončili i minulý ročník dakaru, takže do poloviny závodu, asi 13. ledna, budeme držet své tempo. Pak přichází hodně písečné etapy, které nám, podle mého názoru, budou svědčit a tam se závod teprve rozhodne."
Každý rok se o Rallye Dakar říká, že před sebou soutěžící mají nejtěžší ročník v historii. Martin Macík na to však má, po letmém seznámení se s trasou na internetu, svůj jasný názor.
"Pořadatelé připravují trať tak, že jedna etapa je obtížná a další je lehčí. Po dni volna je vždy ta nejobtížnější etapa a podle toho, co pořadatelé slibují, bude více písečná a s velkým počtem dun. Mauretanie rozhodne stejně tak, jako tomu bylo v předchozích ročnících v případě, že se jela stejná rallye jako letos, přes Maroko, Mauretánii a Mali."