Mercedes se vzbouřil proti povinnosti plnit klimatizace aut novou ekologickou náplní

16. červenec 2013 13:10

Všechna nově schválená auta pro Evropu musí mít od začátku roku v klimatizaci novou náplň. Zatímco všechny automobilky na ní postupně přecházejí, německý Mercedes se postavil proti, a tvrdí, že je za určitých podmínek nebezpečná. Celý problém navíc vyhrotila Francie, která na svém území zakázala prodej některých modelů stuttgartské automobilky.

Novou náplň do klimatizace nařídila Evropská komise používat do všech aut, která jsou schválena do provozu po 1. lednu 2013. „Chladivo bude výrazně vstřícnější z hlediska možnosti narušení ozonového obalu země,“ vysvětluje Josef Pokorný, který má schvalování aut na starosti na Ministerstvu dopravy.

Čtěte také

Mercedes ovšem dle prohlášení centrály pro Český rozhlas zjistil, že testy na více různých modelech ukázaly, že se nový druh náplně může v horkém motorovém prostoru vznítit a hrozí tak požár vozidla. Podle některých informací dokonce, když auto začne hořet, uvolní se do vzduchu vysoce jedovatý fluorovodík, který posádku zabije během několika sekund.

„Zde je skutečně rozpor, protože zjištění, které provedl Mercedes, zatím není potvrzeno žádnou další automobilkou, žádnými dalšími zkouškami, nicméně i Evropská komise tomu teď věnuje velkou pozornost a nechává rychle prověřit všechny výsledky zkoušek a testů – zdali tomu tak je nebo není,“ říká Josef Pokorný.

Mercedes je ve svém postoji zatím osamocen. Jedním z důvodů může být i to, že prostě ve svých autech používá takové náplně a materiály, jejichž kombinace se u jiných nesejde. „Zatím ovšem všechny světové automobilky, které mají nové typy, toto chladivo nadále používají s tím, že je naprosto bezpečné a že žádné ohrožení lidského zdraví nebo života nastat nemůže. Takže v současné době je to ve stádiu zkoušek, které mají spor vyřešit,“ popisuje Josef Pokorný.

Čtěte také

Centrála ve Stuttgartu ovšem vyžaduje 100% bezpečnost svých aut a do té doby nehodlá na novou náplň přejít. A to, i když Francie neschválila do provozu v této zemi tři její poslední modely. Ale to je spíše politická hra v rámci sporů o ekologii mezi Německem a zemí Galského kohouta. U nás něco takového nehrozí.

„My jsme si toho prověřili a německý postup byl naprosto v souladu s evropskými principy – v Německu byla vystavená mezinárodní homologace těchto nových modelů jako extenze starých typů, kdy je ještě přípustné používat staré chladivo. Ta musí být a měla by být ve všech dalších členských státech akceptována. Takže v České Republice v tuto chvíli akceptována je, nicméně tento spor má být konečně řešen i v rámci jednání na pracovních skupinách v Evropské komisi,“ dodává Josef Pokorný. A to bude už ve středu tohoto týdne a my samozřejmě řešení této otázky, především z hlediska bezpečnosti, budeme sledovat.

autor: pgj
Spustit audio