Místo dálniční známky černá krabička
Už jste si zvykli, že každý rok vylepujete do pravého dolního rohu dálniční známku v nejrůznějších barevných variacích? Pak vězte, že od příštího roku by vylepování mohlo skončit. Podobně jako mají nákladní auta takzvanou ebu-jednotku pro výběr mýta, vozily by se i v osobních autech podobné krabičky. A co víc, měly by být přenosné a hlavně anonymní. Proč chce Ministerstvo dopravy udělat tuto změnu?
Stručně řečeno, aby mělo přehled o všech autech jedoucích po našich dálnicích a rychlostních komunikacích. Podle šéfa dopravní služby Martina Červíčka to může hodně přispět k plynulosti provozu: "Využití spočívá především v tom, že budeme mít přehled o tom, zda se někde kumuluje doprava kvůli nějakému problému. Potom budeme schopni reagovat našimi prostředky včas."
Jinými slovy, pokud by už při nedávné hromadné nehodě na brněnské D1 byla všechna auta vybavena tímto elektronickým čipem, dokázali by pracovníci Jednotného systému dopravních informací rychleji vyhodnotit situaci. Ve chvíli, kdy by viděli, že pod jednou mýtnou branou projede během čtvrt hodiny několik set aut a o několik kilometrů dále jen desítky, pak je zřejmé, že v tomto úseku došlo k nějaké nehodě nebo problému. Potom by se mohla přijíždějící vozidla odklonit na objízdnou trasu a nemusela by se tvořit dlouhá kolona. Na druhou stranu, pomocí těchto elektronických vinět není možné sledovat pohyb řidič nebo konkrétního auta. Pouze registruje projíždějící vozidla.
"Dálniční známka by měla být malá přenosná krabička, nevztahovala by se na registrační značku auta ani na řidiče, proto anonymní," vysvětluje ministr dopravy Aleš Řebíček.
Pro řidiče bude velkou výhodou přenositelnost této malé krabičky do různých osobních aut.
"Lidé s dvěma vozy mohou mít jen jednu. Pokud by nějaká rodina využívala jedno auto na ježdění do práce, například čtyři lidé by jezdili jedním autem, tak mohou použít jednu známku a ne čtyři."
Postihy by ale měly být stejné jako doposud. Policista přímo na dálnici může dát pokutu až 5000 korun, ve správním řízení se může vyšplhat až na 500 000 korun. Na rozdíl od ebu-jednotky pro nákladní auta mýtná brána nebude zaznamenávat registrační značky osobních aut bez příslušné dálniční krabičky a umožňovat tak zpětné pokuty.
"Tuto filozofii jsme dost řešili, protože na jedné straně byla anonymita, na druhé straně je zase možnost pokutování pouze na místě."
Kolik přesně v příštím roce zaplatíme za dálniční známku ve formě anonymní elektronické viněty, bychom mohli vědět ve středu, kdy tento návrh rezortu dopravy bude projednávat vláda.