Mnozí se diví, že se do nádrže o objemu 45 litrů vejde i o devět litrů paliva víc. Šidí nás u čerpacích stanic?

8. duben 2014 09:35

Řada lidí se diví tomu, že u pumpy natankují víc než je objem nádrže jejich auta. Hmotné věci, jako rohlíky nebo čokolády si při nákupu snadno spočítáme, ale u pumpy musíme spoléhat na ukazatel na stojanu. Šidí nás pumpaři nebo ne? Vysvětlení je v drtivé většině případů velmi jednoduché. Za poslední tři roky totiž kontroly šizení v množství natankovaného paliva neodhalily. Problém je v nesprávném tankování.

Ke známému úsloví: do ženy a do melounu nevidíš, můžeme přidat: do nádrže také ne. Když zasuneme pistoli do jejího hrdla, musíme spoléhat na údaje na měřidle průtoku. „První by vám měla do oka padnout taková zvláštní nálepka, na které jsou tři pole podle české vlajky, kde je uvedeno datum ověření výdejního stojanu – to je značka informativní – a potom je stojan pro každou pistoli vybavený ověřovacími značkami, takže se každý motorista může sám přesvědčit, jestli stojan má platné úřední ověření,“ vysvětluje Pavel Klenovský, šéf Českého metrologického institutu, jehož lidé stojany kontrolují a plombují.

Čtěte také

„Běžným způsobem neuvidíte, ale kdyby vám obsluha výdejního stojanu stojan odkrytovala, tak uvidíte celou řadu plomb, které zajišťují, aby se do výdejního stojanu nevstupovalo a nemohla se provádět manipulace s množstvím. Ale jinak se dozvíte i z nalepovaných štítků, to jsou úřední značky v podobě samolepek, jsou na boční straně výdejního stojanu, ale bývá to u různých stojanů, různých výrobců různé. Jsou ale v zorném poli spotřebitele a na nich je vidět dvojčíslí roku, kdy byl výdejní stojan ověřen a poznáte je podle českého lva, podle toho se dají identifikovat, aby se odlišily od jiných značek,“ vysvětluje Jindřich Pošvář z Českého metrologického institutu.

Povolená odchylka je u benzínu půl procenta. Jenže my jsme vzali Fabii druhé generace, která má deklarovaný objem nádrže 45 litrů. Zbýval v ní jeden jediný litr. A začali jsme tankovat. Dalo to trochu práce, ale do nádrže jsme dostali litrů 54 – tedy o devět víc, než by se do nádrže mělo vejít.

Čtěte také

„To je prostá realita, protože skutečně vnitřní prostory nádrže vozidla plus hrdel, která vedou až k ústí, kde vkládáme pistoli, tak dohromady mají podstatně víc – někde je to třeba až o 17 litrů větší objem, než je ten jmenovitý a my jsme přitom čerpání, které jsme tady předváděli, záměrně nezůstali u prvního vypnutí pistole, kdy ona sama přeruší výdej, ale dál jsme pořád drobně přidávali,“ říká Jindřich Pošvář.

Když ovšem takto natankujeme, pak riskujeme, protože teplota natankovaného paliva je zhruba 10 stupňů, když pak auto po krátké jízdě odstavíme v daleko teplejším prostředí, velmi snadno se stane, že nám odvzdušňovacím otvorem vyteče pod auto třeba i jeden až dva litry paliva.

autor: pgj
Spustit audio