Most Legií několikrát měnil jméno a vybíralo se na něm mýtné
Most Legií v Praze, který spojuje Národní třídu s Újezdem a Malou Stranou, dnes slaví 115 let. Most byl za přítomnosti Františka Josefa I. otevřen 14. června roku 1901. V současné době je v pořadí sedmým mostem v Praze po proudu Vltavy a najdeme ho mezi Jiráskovým a Karlovým mostem.
Most Legií ale není prvním mostem, který v tomto místě stojí. Tím prvním byl nádherný řetězový most císaře Františka Josefa I. Ten ale sloužil jenom pro pěší a brzy přestal stačit požadavkům doby. Současný kamenný most se začal stavět v roce 1898. Pokud se přes most Legií vydáte pěšky, ujdete 345,5 metru. Odměnou vám budou nádherné výhledy na Kampu, na panorama Pražského hradu a Karlova mostu. Velmi zajímavé jsou také historické mýtné domky. Dva stojí na smíchovské straně mostu a dva u Národního divadla.
„Ty při kraji jízdní dráhy na konci mostu sloužily pro vybírání mostného. Ještě koncem 19. století se na mostě vybíralo mýto. Jeden protější domek sloužil k umístění elektrické trafostanice, takže to už nám signalizuje, že jsme v éře elektrifikace. Připomínám, že v Praze v té době působil třeba inženýr Křižík. Je to velmi zajímavá a precizně propracovaná architektura,“ říká ředitel Národního památkového ústavu Ondřej Ševců. Pozornost si podle něj zaslouží i krásné lucerny, které most lemují z obou stran. Jejich spodní část zdobí nádherné reliéfy. Most Legií má kamennou konstrukci. Najdeme tam žulu, ale i pískovce.
„Je velmi zajímavé, že tady cíleně používali různobarevné druhy kamene. Bělavé, červené, namodralé a směřovalo to k národním barvám. Má kamenné základy, ale založené už moderním způsobem. Vůbec je zajímavé, že celý most je kombinací poměrně moderních principů. Třeba zakládaní pomocí kesonů. To znamená, že základ pilíře byl zapuštěn přes vltavské písky až na skalní podloží. To byla už velmi moderní a zároveň komplikovaná technologie zakládání na kesonech. Zároveň se ale drželi tradice, takže je to kombinace neorenesančních prvků a už nastupující secese dekorativismu,“ vysvětluje Ondřej Ševců.
Most Legií je důležitý i pro dopravu. Patří totiž k zásadním dopravním tepnám v centru metropole. Jezdí přes něj auta i několik tramvajových linek. Aby dobře sloužil i do budoucna, chystá Technická správa komunikací podle své mluvčí Barbory Liškové jeho rekonstrukci. „Předpokládáme, že zahájení kompletní přípravy rekonstrukce by začalo v příštím roce a termín zahájení opravy předpokládáme do roku 2020.“
Most Legií za dobu své existence několikrát změnil jméno. V průběhu 20. století to byl Smetanův most, od roku 1960 most 1. máje a po Sametové revoluci byl přejmenován zpět na most Legií.