Motoristé letos dostanou jen necelých 20 kilometrů nových silnic

16. leden 2015 12:45

Obyvatelé dvou severomoravských vesnic – Hrabyně a Velké Polomi – se už teď těší na letošní srpen. Právě tehdy spojí Ostravu s Opavou čtyřproudá silnice a tisíce aut přestanou jezdit přes jejich vesnice. Jenže, jak se zdá, budou jedni z mála, kterým se takhle uleví. Letos přibude jen necelá dvacítka nových kilometrů.

Právě zmíněná silnice první třídy číslo 11 je příkladem toho, že silniční výstavba je záležitost dlouhodobé koncepce. Mohlo se po ní jezdit už dávno, kdyby po volbách v roce 2010 tehdejší ministr dopravy Vít Bárta stavbu na dva roky nezmrazil. Zároveň zastavil veškerou přípravu staveb, a tak vedle desetikilometrového úseku mezi Ostravou a Opavou se letos dočkáme opravdu je mála novinek.

Čtěte také

„Jeden úsek na R6 u Lubence. Jeden na R35 – propojení z dálnice D11 u Opatovic, plus otevíráme úseky na dálnici D1, kde letos skončila rekonstrukce, a budeme zahajovat další,“ přibližuje ministr dopravy Dan Ťok opravdu stručný výčet nových kilometrů.

Ze šesti páteřních dálnic jsou kompletně hotovy pouze dvě. D2 mezi Brnem a Bratislavou a D5 mezi Prahou a Rozvadovem. Nejblíže dohotovení je dálnice D8 z Prahy do Drážďan, kde dělníci už pracují na odstranění sesuvu půdy a v příštím roce by měli dostavět zbývajících16 kilometrů přes České Středohoří. A podle Jana Rýdla z Ředitelství silnic a dálnic už je také jasné, kdy se dostaví poslední tři kilometry dálnice D11 před Hradcem Králové.

„Výstavba mezi Osičkami a Hradcem Králové postupuje podle harmonogramu. Termínem zprovoznění stavby je pořád 21. srpen roku 2017.“ Další cesty se letos teprve stavět začnou – téměř 30 kilometrů na jihočeské D3 u Veselí nad Lužnicí, dalších 10 na D1 u Přerova a v plánu je také 17 kilometrů mezi Hulínem a Fryštákem.

Čtěte také

A jak potvrzuje ministr Ťok, příprava nových staveb je o něco jednodušší. „Určitě nám intenzivně pomáhá nový zákon ohledně výkupu pozemků. Jsme schopni zaplatit víc. Vykupujeme rychleji a efektivněji.“

Přesto od výkupu pozemků je ke kopnutí bagrem stále hodně dlouhá doba. I několik let. Otázka výstavby silnic totiž už dávno není problémem peněz, letos stát nestihne vyčerpat až 10 miliard z fondů Evropské unie. Ministerstvo dopravy proto navrhuje zjednodušení současné legislativy.

„Až se nám podaří sjednotit ve stavebním zákoně všechny tři probíhající stavební řízení – EIA, územní řízení a stavební povolení do jednoho kroku, to je věc, která by nám velmi intenzivně pomohla,“ říká Ťok. Návrh už je v senátu a zdá se, že má podporu.

autor: evk
Spustit audio