Motorkáře Rallye Dakar v pojišťovnách nevidí rádi
Na hraně mezi životem a smrtí občas balancují motorkáři na nejtěžší rallye světa. Ostatně nejvíc obětí má Rallye Dakar právě mezi závodníky za řidítky. Na všechno jsou sami. Musí nejen bojovat s časem, ale zároveň navigovat a ještě sledovat, jestli je nedojíždí potenciální nebezpečí v podobě rychlejšího auta nebo kamionu. České barvy bude od neděle na 36. dakarském ročníku reprezentovat dvojice motorkářů David Pabiška a Jan Veselý. Druhý jmenovaný našemu reportérovi v konvoji Janu Říhovi popsal své trable s pojištěním pro slavný Dakar.
„Jezdec musí být na Dakar pojištěný, ale s pojistkou je to velice problematické, protože když jsem se na to dotazoval v komerčních pojišťovnách, tak jsem se setkal s neúspěchem, na Dakar mě pojistit nechtěli, protože je to pro ně tak riziková pojistka, že jsem byl prostě odmítnutý. Nicméně jsme pojištěný v rámci profesionální licence, kterou na Dakar potřebuju,“ říká Jan Veselý.
V pojišťovnách asi vědí, co dělají. Jan Veselý si totiž hned při své první dakarské účasti i s motorkou ustlal ve vysoké rychlosti. „Tenkrát se mi, myslím ve čtvrté etapě, roztrhl zadní tlumič, a jak motorkáři říkají, šel jsem přes řidítka pana orel. Měl jsem potrhané mezižeberní svaly, přetržený vaz v koleni a štíplý meniskus,“ popisuje Jan Veselý následky svého pádu.
Se zraněními až do cíle
Tím ale historka Jana Veselého z prvního Dakaru nekončí. Bolest po hrůzostrašném pádu potlačil a dojel i přes zranění až do cíle celé soutěže. I když jen za pomoci mamutích dávek prášků proti bolesti. Jak by pak asi vysvětloval v pojišťovně, že viděl dakarský cíl a přesto má celkem vážná zranění? Dakarští jezdci na motorkách prostě mají práh bolesti a pud sebezáchovy nastavený úplně jinak. I když spousta z nich včetně Jana Veselého nebojuje o vavříny, ale touží dojet do dakarského cíle, což se mu loni kvůli závadě nepovedlo.
„Nechci, abych s účastí na Dakaru skončil tak, že jsem nedojel. Když bych už nikdy neměl jet v budoucnosti, tak abych alespoň ten poslední ročník nějak dojel do konce. A pokud ho dojedu malinko líp, než předchozí tři ročníky, které jsem dojel, tak bych byl rád. Ale moje priorita je Dakar dojet,“ vysvětluje Jan Veselý. K tomu mají pomoct i drobné dakarské talismany, které spousta motorkářů vozí s sebou. „Vozil jsem a povezu žeton z kasina a takovou malou vykovanou podkovu pro štěstí.“
Nedělnímu startu Rallye Dakar předcházela měsíční plavba závodní techniky z Evropy do Jižní Ameriky. Yamaha 450 F Jana Veselého zvládla náročnou plavbu opět bez úhony, takže je na trať pro motorkáře dlouhou bezmála devět tisíc kilometrů, dobře připravena. „Okolo 21. listopadu se to nakládá ve Francii v přístavu La Havre a transport techniky zajišťuje pořadatel Rallye Dakar společnost HSO. Takže je loď naložená jednak technikou závodní, jednak technikou pořadatelskou a nikdy se nestalo, že by to dojelo nějakým způsobem poškozené, vždycky to dojelo v pořádku.“