MS v rallye – Martin Prokop skončil se svým autem na střeše

13. květen 2013 12:40
02886905.jpeg

Jediný stabilní český jezdec v mistrovství světa v rallye Martin Prokop zažil při posledním podniku v Argentině drama se šťastným koncem. Nejdřív se jeho ford lehce prolétl vzduchem, aby nakonec zůstal ležet na střeše. A k tomu ještě nabíral vodu. Přesto dojel do cíle pro jeden bod za desáté místo. Celkově patří českému jezdci po pěti závodech sezóny deváté místo. Jan Říha měl možnost s Martinem Prokopem na chvilku sednout do auta a zjistit, co konkrétně v Argentině zažil.

Zajímal by mě moment, kdy už poznáte, že to jinak nepůjde. Co se v autě děje a co třeba zazní? „Tento kotrmelec byl hodně nečekaný, protože jsem trefil kámen uprostřed zatáčky, neviděl jsem ho, protože jsem čekal, že už zatáčku opouštím. Myslel jsem už na další zatáčku a najednou se auto vzneslo a překulilo se přes střechu. Následovalo jenom krátké zvolání a uleknutí a samotná havárie.“

Čtěte také

„Událo se to hodně rychle. Mám za sebou i havárie, kdy to trvá déle a kdy člověk bojuje a snaží se to zachránit, ale už to nejde. To je v rallye těžko rozeznatelné, obzvlášť na takovéto úrovni, kdy se jede mistrovství světa. Každý jezdec se snaží do poslední chvíle auto řídit a udržet ho na trati. Takže času připravit se havárii je vždycky málo,“ popisuje Martin Prokop.

Co se děje potom, když už jste na střeše? „Musím říct, že jsem dlouho neboural vůbec, natož přes střechu. Když jsme tam viseli hlavou dolů, diskutovali jsme, co tedy budeme dělat – byla to hodně nezvyklá konverzace. Naštěstí tam bylo hodně lidí, kteří nás brzy dostali zpátky na kola,“ vzpomíná Martin Prokop.

Když jde auto „přes boudu“, jedete potom, když se dostanete zpátky na kola, naplno nebo prohlížíte auto, jestli je všechno v pořádku? Jak se jezdec chová?

Čtěte také

„Záleží, jaké je poškození auta. Měli jsme sice trochu poškozené důležité části, jako jsou kola – když máte kola na autě, dá se pokračovat. Měli jsme výrazně poškozené přední sklo, takže jsme špatně viděli. Bylo vmáčknuté hodně hluboko do auta. Navíc po krátké době přišel hluboký brod a potom jsme měli v autě vodu. Co zbylo z předního okna, bylo hodně zamlžené. Viditelnost byla v podstatě nulová. Jeli jsme na jedničku, snažili jsme se nějak dostat do cíle – to byla pro nás největší ztráta. Je to nepříjemné, ale závodník se vždycky snaží bojovat, ať je auto jakkoliv poškozené nebo má defekt,“ říká Martin Prokop.

autor: jař
Spustit audio