Mýtné perličky

30. leden 2015 12:40

Jeden kamion zaplatil milión korun, druhý jen sto osmdesát jedna korun. I takové rozdíly najdete v ročních platbách konkrétních nákladních aut za používání českých dálnic. Statistiky zaplaceného mýtného za loňský rok ale ukazují i další zajímavosti, například to, který den jsme na silnicích mohli potkat nejvíc nákladních aut.

„Rekordním dnem byl 18. listopad, kdy se na našich zpoplatněných silnicích pohybovalo více, než 70 tisíc kamiónů.“ Což je podle generálního ředitele firmy Kapsch Karla Feixe zhruba o pět tisíc nákladních aut více, než je obvyklé. A každé z nich musí mít na čelním skle takzvanou OBU jednotku. Krabičku, velkou asi jako iPad, která komunikuje s každou mýtnou branou. A to docela nahlas.

Čtěte také

Vzhledem k tomu, že mýtné brány jsou za každým dálničním sjezdem, tedy průměrně každých sedm kilometrů, není řidičům kamionů co závidět. „Ono se to nezdá, ale když jedete v noci takový ten poklid, tak se člověk lekne. Pípnutí by mohlo být trošku slabší, ale repráček se dá přelepit izolepou,“ přibližuje řidič Miroslav Brust českou vynalézavost, která ale jak se sám přesvědčil, vůbec nebrání výběru mýta.

Každé takové pípnutí znamená jednu mýtnou transakci a těch se nejvíce odehrává v říjnu, kdy začíná vánoční zásobování. Mimochodem v mýtném systému je aktivních zhruba půl miliónu aut a ta za celý loňský rok najela po našich cestách přes dvě a půl miliardy kilometrů.

D1 vede

„Zajímavý příklad je kamión, který projezdil více než milión v mýtném, což znamená, že projížděl zhruba kolem 400 až 500 kilometrů denně,“ říká Feix. Možná každý den pendloval mezi Prahou a Brnem. Právě dálnice D1 je nejvytíženější, díky ní přichází do státní kasy více než třetina mýtných výnosů. Na dalších cestách už výběr není ani zdaleka takový a tak jsme se ptali řidičů – tipnete si, po které další silnici nákladní auta jezdí nejvíce?

„Po pražském okruhu, tam je největší frmol, ne? Tipoval bych D11. Ne, Plzeňskou D5.“ Tak pravdu měla tentokrát žena. A Karel Feix přidává i kilometry našich nejvytíženějších cest. „Dálnice D1 těsně před Brnem asi kolem 170. až 190. kilometru a potom Pražský okruh – spojka mezi dálnicí D1 a dálnicí D5, která je prakticky nejvytíženějším úsekem.“

Čtěte také

55 procent mýta zaplatili tuzemští přepravci, přes deset procent naši nejbližší sousedé Slováci a Poláci, ale jak odhaluje mýtný systém, na našich cestách můžete potkat i řidič z Gibraltaru, Libye či Pákistánu. A právě pákistánský kamión se postaral o rekordně nízkou platbu za mýto – 181 korun. Kudy asi jel?

„Čtyři koruny za kilometr – 45 kilometrů ujel. To musel jet někde u hranic, když si spletl cestu,“ směje se Karel Feix. Našemu mýtnému systému ale neujel. Podle nezávislých auditorů je jeho účinnost 99,6 procenta.

autor: evk
Spustit audio