Mýto i na silnicích třetích tříd?
Mýto jen na hlavních tazích anebo prakticky na všech silnicích – tak rozdílné jsou návrhy nové mýtné koncepce, o které bude zítra rozhodovat ještě současná vláda v demisi. Která z pěti variant je nejvýhodnější? Tak to se prý bude teprve řešit, ani ministerstvo dopravy nedává vládě doporučení, kterou cestu vybrat.
Na první pohled nelogický přístup, má svou logiku. V roce 2016 skončí smlouva se stávajícím provozovatelem mýtného systému, firmou Kapsch a proto ministerstvo dopravy chce mít jasnou variantu při vypisování nového výběrové řízení. „Musíme už co nejdříve nadefinovat, jak chceme, aby mýto vypadalo po roce 2016, abychom stihli v tomto termínu mít celý systém připravený na spuštění,“ vysvětluje mluvčí ministerstva dopravy Tomáš Neřold.
Pět navrhovaných variant se tak od sebe výrazně liší. První nechává současný stav – počet výkonově zpoplatněných cest nerozšiřuje. „Nebo rozšíření o silnice první třídy, ale pouze v rozsahu zhruba tisíc kilometrů tam kde by byl z mýta největší efekt. Další možností je celá síť silnic první třídy a potom další dvě varianty – celá síť silnic první třídy a plus k tomu ještě vybrané úseky druhých a třetích tříd. Na závěr nejširší varianta je tedy celá síť silnic první, druhé i třetí třídy,“ popisuje Tomáš Neřold.
Tedy mýtné platby prakticky na všech našich cestách. A právě proto jsou dopravci přesvědčeni, že současná vláda by o mýtné koncepci neměla rozhodovat. Podle Martina Felixe ze Sdružení dopravců Česmad Bohemia je nutná široká diskuse. „Vyžaduje to řadu analýz a samozřejmě vyžaduje to i debatu se samotnými dopravci, kteří celý tento nápad zaplatí,“ říká Martin Felix.
Ministerstvo dopravy je ovšem přesvědčeno, že nejprve musí říct své jasné stanovisko vláda. Jestli má být mýto především zdrojem financí – jako ve většině evropských zemí – anebo má sloužit k regulaci dopravy. „Definice toho, jak bude vypadat mýtný systém v dalších letech, je samozřejmě rozhodnutí, které přesahuje resort dopravy, a proto chceme, aby o tom rozhodla vláda,“ upozorňuje Tomáš Neřold.
Dopravci ale mají podle Martina Felixe jasno – kamióny by za ujetý kilometr měly platit pouze na hlavních tazích. „Podle našich studií je maximálně možné zpoplatnit ještě zhruba tisíc kilometrů nebo necelých tisíc kilometrů silnic první třídy, kde by náklady na výběr mýtného byly ještě o něco nižší a byl by z toho nějaký zisk,“ konstatuje Martin Felix. I mnozí odborníci považují rozšíření mýta i na silnice nižších tříd za ekonomicky nevýhodné.