Mýto se rozšiřuje

29. leden 2008 13:00

Mýtné namísto dálniční známky pro kamiony se ukazuje jako správný krok. Za celý loňský rok se vybralo více než pět a půl miliardy korun, přestože původní nejoptimističtější odhady hovořily maximálně o pěti miliardách. A také čísla za leden potvrzují, že letos by se mohlo vybrat až kolem šesti miliard korun. Už i proto, že platba mýtného byla rozšířena o zhruba 170 kilometrů silnic prvních tříd. Zajímalo nás, které to jsou a jak byly vybrány.

Logicky by to měly být ty nejvytíženější silnice prvních tříd, jenže jak potvrzuje například náměstek pardubického hejtmana Ivo Toman, není tomu tak.

"U nás jsou dvě klíčové komunikace - silnice I. třídy 35, která propojuje dálnici D11 s Moravou a silnice 43 směrem do Brna, ale ani jedna není zpoplatněna mýtem. My jsme tranzitní kraj, takže přes nás to není zpoplatněno."

V současné chvíli je na tisícovce dálničních kilometrů zhruba 180 mýtných bran a dalších 44 bylo postaveno na silnicích prvních tříd. Podle čeho je ministerstvo dopravy vybíralo?

"Hraniční úseky, které navazují na dálniční tahy, to je hlavní kritérium. Potom to byly některé vybrané úseky na vnitřní síti, například na silnici 55 nebo u Jihlavy," vysvětluje ředitel Ředitelství silnic a dálnic Alfréd Brunclík.

V další etapě zpoplatňování našich silnic se totiž počítá se satelitním způsobem výběru mýta namísto elektronického, který funguje dnes.

"To je jenom mezifáze před další etapou dobudování celkové sítě, kterou nazýváme hybridní, protože bude využívat oba základní systémy."

Pro dopravce se ale v této chvíli nic nemění, sazby jsou určeny emisní třídou a počtem náprav jednotlivých vozidel, která mají stále stejnou krabičku Premid, díky níž se mýto dá předplatit anebo využít platby následné. A právě proto jsou odlišná čísla vybraného mýta, které má k dispozici firma Kapsch, provozovatel mýtného systému, a Státní fond dopravní infrastruktury, na jehož účet peníze jdou. A třeba před koncem loňského roku byl tento rozdíl až půlmiliardový.

"To je způsobeno tím, že finanční prostředky projetého mýta se musí nejdřív fyzicky vybrat. Více se využívá forma zpětné platby (post-pay), kde se splatnost pohybuje od 14 do 90 dnů," konstatuje Jaroslav Krauter z Fondu dopravy, který by podle předpokladů měl v lednu za mýto získat půl miliardy korun.

autor: evk
Spustit audio