Na co si dát pozor před návštěvou STK

3. květen 2017 13:20

Pokud v nejbližší době musíte na technickou kontrolu svého auta, tak byste si ho před tím měli pořádně zkontrolovat. Projít prověrkou je totiž mnohem obtížnější než v minulosti. Podmínky pro STK se loni zpřísnily a technici musejí některé části auta fotit a online ukládat do databáze. Pokud by totiž do provozu pustili auto, které nevyhovuje, hrozí jim od státu vysoká pokuta. Ročně "technickou" neprojde asi desetina všech kontrolovaných aut.

Problémy při kontrole měl nedávno i Michal Kembitzký z Vinoře. „Měl jsem prasklé čelní sklo nad stěrači a ve výhledu to nebránilo. Stalo se mi to dva dny předtím, tak jsem s tím na technickou jel. Tam mi pak řekli, že musím čelní okno nejprve vyměnit a až pak mi dají technickou na další dva roky. Odjel jsem, hned jsem si to objednal u pojišťovny, protože to mám připojištěné. Sklo mi vyměnili, asi za tři dny jsem zase jel na technickou, tu mi dali a zase jezdím.“

Podle motoristického odborníka Roberta Vacka si auto před STK můžeme jednoduše sami zkontrolovat. „Určitě si zkusíme, že nám auto brzdí rovnoměrně. Při vyšší rychlosti prudce zabrzdíme a auto by nám nemělo táhnout na žádnou stranu.“

Čtěte také

Jak poznáme, že máme v pořádku i ruční brzdu? „Je to jednoduché. I když nemáme kopec, tak zastavíme na rovině, zatáhneme ruční brzdu a zkusíme se rozjet. Auto by se pak mělo rozjet jen s obtížemi nebo vůbec.“

Vysvětluje Robert Vacek a dodává, že je dobré se podívat taky do motoru a pod auto. „Tady z vrchu můžeme vidět případné úniky provozních kapalin a to je zásadní problém. Teď se také budeme muset sehnout a podívat se pod auto. Všechno je tu suché, i vana, a u brzd nejsou žádné fleky.

Podle předsedy Profesní komory stanic technické kontroly Michala Cuce mají řidiči často problémy s ruční brzdou nebo s čepy. „Častým problémem jsou také pneumatiky a jejich rozměry na jednotlivých nápravách, který by měl odpovídat technickému průkazu.“ Michal Cuc ještě dodal, že neprojdou ani auta s nehomologovanými fóliemi na zadních sklech.

Technická kontrola v Česku stojí v průměru asi tisíc korun. Pokud auto nesplní prohlídku, má provozovatel 30 dní na opravu. Po návratu technici kontrolují už jen část vozidla, která před tím zkoušce nevyhověla.

autor: hbc
Spustit audio