Na D1 se bude bourat šest mostů, dá se to stihnout během 14 hodin?
Může z toho být zápis do Guinessovy knihy rekordů anebo jeden velký dopravní kolaps. Zavřít nejfrekventovanější dálnici v zemi a během jediné noci strhnout hned šest nadjezdů – právě to se odehraje dnes v noci na dálnici D1 u Lokte a Velké Bíteše. A i když to na první pohled vypadá jako věc nemožná, stavbaři tvrdí, že se to zvládnout dá.
„Pokud nedojde k velkým masivním nepředpokládaným nahodilým situacím, tak je termín reálný, započítaná je tam také určitá rezerva, která se na 14. úseku ukázala jako nedostatečná – tady byla zhruba o hodinu a půl prodloužená,“ tvrdí stavbyvedoucí František Buršík, který velel nedávné „zkušební“ demolici mostu u Větrného Jeníkova.
Základ úspěchu je v tom, že každý ze šesti mostů má na starosti jedna parta dělníků, takže jsou na sobě nezávislé a během 14 hodin by měly nadjezd s rezervou dostat dolů. Složitější je prý jen příprava, jak potvrzuje Borek Růžek, vedoucí stavby Loket-Hořice.
„Bylo důležité zabezpečit navýšení kapacit, vzhledem k tomu, že víme, že potřebujeme například dvě kladiva, dvoje nůžky a máme tři mosty, tak tyto hodnoty vynásobíme třemi,“ říká Borek Růžek.
A podobně vše násobí třemi i u Velké Bíteše. Předchozí zkušenost, kdy se kvůli poruše stroje čekalo na jeho opravu, vedla k posílení servisu přímo na místě. Zádrhel by mohl nastat při odvozu suti především od prostředních mostů, a tak se musel vypracovat i jakýsi jízdní řád. „Uvnitř úseku, kde se budou střídat návěsy a náklaďáky a těžká doprava, která bude odvážet zbourané mosty, ale jsme na to připravení,“ potvrzuje Ivan Čásenský z Ředitelství silnic a dálnic.
Jeden z mostů má prostřední pilíř a proto se bude demolovat nejprve jedna strana a pak druhá. Naproti tomu zbývajících pět nadjezdů se podle Růžka snese dolů najednou. „Pomocí bouracích kladiv a hydraulických nůžek bude konstrukce nastříhána a nabourána a snesena na polštář z drtě, který bude předem připravený na dálničním tělesu, aby nebylo poškozeno, a poté na polštáři bude rozebráno a odvezeno a materiál bude předrcen,“ popisuje Borek Růžek.
Ale pozor, už most u Větrného Jeníkova ukázal, jak bytelně byl před 40 lety postaven a teď to může být podobné. „Nezachovala se přesná dokumentace, nevěděli jsme přesně, co se dá od tohoto typu mostu očekávat, bylo přidáno velké množství výztuže a beton i za ta léta přestál čas dobře, takže bourání trvalo doopravdy trochu déle,“ vysvětluje František Buršík.
Přesto vedoucí stavby Lhotka-Velká Bíteš Jiří Krátký věří, že „jejich“ tři mosty půjdu dolů najednou. „Neměly by být žádné rozdíly. Začne se ve stejnou dobu a ve stejnou dobu by se také mělo skončit. Demolice je naplánovaná od 22. hodiny, měla by končit těsně nad ránem,“ říká Jiří Krátký. A pro dopravu tak bude D1 neprůjezdná od 20 hodin u Velké Bíteše, o hodinu později se zavře dálnice u Lokte a to až do sobotního dopoledne.