Na dálnici D1 se během jediné noci zbouralo šest mostů!

6. červenec 2013 13:10

Zbourat během jediné noci šest mostů – odvážný plán, který nakonec vyšel! Z pátku na sobotu zmizelo na dálnici D1 šest mostních nadjezdů, i když kvůli tvrdému betonu jednoho z nich se uzavírka u Lokte protáhla až na 19 hodin. A řidiči, kteří nadávají, že v uzavírkách nejsou vidět dělníci, by tentokrát měli asi radost.

„Je tady pět strojníků, pět bagrů a zhruba 40 zaměstnanců,“ vypočítává hlavní stavbyvedoucí Jan Cvrčko z firmy Setra osádku, která se zasloužila o demolici mostu na 67. kilometru. A podobné to bylo u dalších pěti mostních nadjezdů. Celkem se v noci na dálnici pohybovalo až 300 lidí. A tak kromě těžké techniky nemohly na jednotlivých staveništích chybět ani toalety a také stánek s občerstvením, i když jak připouští Ivan Čásenský z Ředitelství silnic a dálnic. „Není to v rámci smluvních podmínek. Firma Setra zajistila občerstvení, abychom tady vydrželi celou noc v klidu, bez stresu – máme tady kávu, párky a jiné pochutiny.“

Čtěte také

Bourání mostů je specifická práce, takže zhotovitelské firmy, které zodpovídají za modernizaci daného úseku, si tyto specialisty najímají. Mezi Loktem a Hořicemi každý most bourala jiná firma, zatímco mezi Lhotkou a Velkou Bíteší pracovala jen jedna společnost. Je to výsledek dlouhodobé přípravy.

„Věděli jsme, že se bude jednat o shození tří nadjezdů, zároveň jsme se snažili najít dodavatele, který toho bude schopen, který má dostatečnou zkušenost a renomé,“ vysvětluje vedoucí stavby Jiří Krátký z OHL ŽS.

Na místě bylo spoustu barev

Barevně rozlišené však jednotlivé party nebyly, každý stavbyvedoucí si hlídal své podřízené, přesto se na stavbě vyskytovali lidé v oranžových nebo žlutých vestách, bílých, žlutých nebo modrých přilbách.

„Je to náhoda. Není jednoznačně stanovené, kdo by měl mít jakou vestu,“ říká Ivan Čásenský. Přesto to v jednom okamžiku roli hrálo. To když těžká kladiva rozbíjela betonový most a ostatní v bezpečné vzdálenosti přihlíželi. V té chvíli dobře naladěný stavbyvedoucí Jan Cvrčko hulákal. „Po pětikoruně, modrá přilba 50 korun. Připravte si peníze pánové a jedem. To není jako v televizi.“

Čtěte také

Nakonec se podařilo dostat dolů i 70 let starý most s hodně tvrdým betonem. A i když v té chvíli party z dalších dvou mostů mohly odpočívat – své už udělaly – pak přišly pomoct. „Všichni se chovají naprosto profesionálně, vědí, že hlavním cílem je zprovoznit dálnici tak, aby řidiči mohli používat pravý jízdní pás, a všichni k tomu napínají všechny svoje síly,“ přibližuje Miroslava Bžochová z firmy Colas.

Co přesně se stalo, že se dálnice otevřela s pětihodinným zpožděním, se teď bude vyhodnocovat a zřejmě i řešit na ministerstvu dopravy.

autor: evk
Spustit audio