Na dálnici D1 u Velké Bíteše by se opět mělo naplno pracovat

16. říjen 2013 13:10

Řidiči by už dnes měli vidět více dělníků i strojů na dálnici D1 mezi Lhotkou a Velkou Bíteší. Tak to říkal Generální ředitel Ředitelství silnic a dálnic Pavel Kočica po včerejším náročném jednání se stavebním sdružením OHL ŽS Alpine Bau. Je to pravda? Pracuje se tam více než v předchozích dnech?

„Před malou chvílí jsem si celý úsek od Velké Bíteše až po exit na Tasov projel, a tak můžu objektivně konstatovat, že oproti létu tady stavební techniky opravdu přibylo. Viděl jsem nespočet bagrů, parní válce i nákladní auta, ale dělníci nikde, tak jsem si v jednu chvíli říkal, jestli oněch 10 miliónů korun skutečně byla dostatečná motivace a finanční injekce.“

Čtěte také

„Na celém úseku jsem potkal jenom dva chlapy ve žlutých vestách, kteří něco přeměřovali nivelačním přístrojem. Přičítám to asi tomu, že je čas oběda, a tak byli všichni zřejmě na obědě, protože to vypadalo, že jsou stavební stroje odstavené nějak narychlo. Zřejmě se tu tedy skutečně pracuje a firma, tak jak včera slíbila před novináři a ředitelem silnic a dálnic, práce na opravě úseku tady u Velké Bíteše pravděpodobně opravdu obnovila.“

„Stavbaři tvrdí, že přišli s úplně novým technickým řešením, s novým technickým postupem a to jim umožní práce na stavbě zrychlit, takže by měli dohnat skluz, který přes léto nabrali a na začátku prosince chtějí mít hotovou alespoň provizorní opravu. Potom práce přeruší a znovu začnou na jaře příštího roku, tedy roku 2014,“ čekal na dálnici D1 reportér Michal Malý, až dělníci poobědvají.

Modernizace s problémy

Modernizovaný úsek mezi Lhotkou a Velkou Bíteší provázejí problémy prakticky od květnového začátku, kdy stavbaři poprvé upozornili na nízkou únosnost podloží, což pozorně sledujeme. Už několikrát jsme slyšeli, že došlo k dohodě, začíná se pracovat, je to teď definitivní?

Věřím, že ano, protože existuje písemná dohoda mezi ŘSD a stavebním sdružením OHL ŽS Alpine Bau, které se zavázalo, že vícepráce – tedy použití jiné technologie vinou horšího podloží – nepřekročí 10 miliónů korun. Navíc je jasné, že pokud se teď nezačne naplno rozšiřovat dálnice o 75 centimetrů, nedá se to do zimy stihnout, a i tak je to na hraně. Je to velmi závislé na počasí. A to samozřejmě může ohrozit i konečný termín modernizace u Velké Bíteše.

Čtěte také

Dá se tedy říct, že nový ředitel ŘSD Kočica je v jednání s firmami opravdu tvrdší a podařilo se mu to, co jeho předchůdci Čermákovi ne?

Mohlo by to tak vypadat, ale řekla bych, že Pavel Kočica spíše sklízí plody práce, kterou začal David Čermák. Původně totiž OHL chtěla navýšit cenu až o 69 miliónů, po třech měsících se v srpnu dospělo k dohodě, že vícepráce budou zhruba 11 miliónů, méněpráce pět miliónů, takže by celkové navýšení mohlo být kolem šesti miliónů korun. Zbývalo udělat takzvanou technickou realizaci stavby a to trvalo ty dva měsíce, jak potvrzuje Jan Kroupa, který má na Ředitelství silnic a dálnic modernizaci D1 na starosti.

„Skutečně dohoda s OHL vychází ze srpnového jednání, byť je částečně modifikovaná. Projektové dokumentace jsou ze strany OHL odevzdány a byly připomínkovány Ředitelství silnic a dálnic,“ říká Jan Kroupa.

Čtěte také

Ministr dopravy v demisi, Zdeněk Žák sice v našem vysílání připustil, že vícepráce u tak náročných projektů mohou být, ale každé navýšení musí mít konkrétního viníka. Zatím se nám nepodařilo získat jeho vyjádření k aktuální dohodě ohledně modernizace dálnice D1 u Velké Bíteše. Víme ale, že problémy s nekvalitním podložím byly i na jiných úsecích. Proč i ostatní firmy tedy nezastavovaly práce podobně jako OHL ŽS?

Tak to ví asi jen samotná firma, kterou jsme také žádali o vyjádření, ale zatím nezískali. Ale zdá, že za vším jsou velmi tvrdé obchodní podmínky, které se nově u opravy D1 nastavily. „Myslím, že ze strany zhotovitele tam vznikala spousta obav, které jejich kolegové na ostatních úsecích neměli. Tady jsme bohužel hodně diskutovali, vzájemně jsme si to vysvětlovali,“ říká Jan Kroupa.

autor: evk
Spustit audio