Na jaře s "kýblem" v ruce

19. březen 2008 13:00

Jako ze škatulky chtějí mít na jaře čeští řidiči svá auta. Alespoň ti, kteří se zapojili do naší motoristické ankety. Ptali jsme se, jestli se na jaře chystáte vyčistit své auto a 89 procent hlasujících prohlásilo, že zvenčí i uvnitř. Další dvě procenta opláchnou jen karosérii, zatímco zbývajících 9 procent řidičů se na speciální jarní očistu vozu nechystá. Takže buď jej mají stále krásně čisté anebo naopak špinavé. Jenže mytí auta není jen záležitost estetická.

Je to také o bezpečnosti, respektive o výhledu z auta, jak potvrzuje odborník na bezpečnou jízdu Jiří Patera.

"Po zimě by se měla udělat důkladná jarní údržba, vyčistit okna a důkladně je vyleštit, protože na nich v průběhu zimy vznikne určitý opar."

Řidiči se pak může sklo lesknout, což je nepříjemné, když září sluníčko, anebo večer, kdy svítí protijedoucí auta. A proč vlastně lidé myjí, respektive nemyjí na jaře své auto?

"Myji spíš jenom karoserii. Vnitřek nemá cenu, protože to je firemní auto a vozíme v něm materiál."
"Takhle staré auto nemá cenu mýt. Občas ho umyji a vyluxuji vevnitř."
"Samozřejmě, že celé. Nejdřív zevnitř, potom zvenku. Auto je můj koníček a musí být čisté."

Už i proto, že na takové auto je samozřejmě hned hezčí pohled. Ale nejen to. Myslet si, že mám staré auto, a proto není nutné jej umýt zevnitř, by bylo chybou. Na podlaze auta se totiž usazují bakterie, které mohou způsobit alergii. A možná se budete divit, ale podle britských vědců je v průměrné kabině auta na 500 druhů nejrůznějších mikroorganizmů.

"To jsou strašně malé organismy, které se v ovzduší chovají jako velice malé prachové částice," říká mikrobioložka Kateřina Klánová ze Státního zdravotního ústavu.

Mikroby se do auta dostanou vzduchem anebo si je přineseme na botách. Proto je vhodné pravidelně luxovat a začít na jaře je ideální. Stále více našich aut je vybaveno klimatizací, která by se měla alespoň dvakrát ročně vyčistit. Ovšem, jak upozorňuje Matěj Louda z firmy Autoklimatizace, čistit se má ještě před tím, než začne zapáchat.

"To už je pozdní rozvinuté stádium znečištění. Ve vnitřní vzduchotechnice je umístěn výparník, kde se na znečištěných plochách tvoří všelijaké bakterie a plísně, které se potom se vzduchem dostanou do kabiny auta."

I když v letošní zimě silničáři moc solí nepoužívali, přesto je na jaře dobré umýt podvozek vozidla. Stačí využít jeden z programů myček, které jsou na čerpacích stanicích. A jak potvrzuje zástupce jedné z nich Viktor Kučera, nabídka programů je široká.

"Základní mytí s šamponem a sušení, další programy nabízí od voskování přes aktivní pěny, až po mytí podvozku. Vosk zajišťuje karoserii delší životnost, vytvoří na ní tenkou vrstvu, která chrání před mechanickým poškozením, kyselými dešti a agresivními vodami."

A jen tak na okraj - čisté auto, je naší dobrou vizitkou.

autor: evk
Spustit audio