Nárazové testy se zaměří na ochranu chodců
Kdybychom vyzvali řidiče, aby nám vyjmenovali nejdůležitější kritéria, podle kterých kupují auto, na čelních místech by se jistě objevil důraz na sportovní jízdní vlastnosti, ekologii a bezpečnost. Každý by si ke zmíněným kritériím přidal ještě něco svého, ale bezpečnost by v každém případě zůstala nejhůř na třetí pozici.
Specialisté upozorňují na to, že v souvislosti s určitou změnou statusu automobilu, který se prý v budoucnu bude stávat stále více dopravním prostředkem a stále méně symbolem společenského postavení, budeme údajně i my kupující klást největší důraz na bezpečnost. Velmi brzy prý i my v autech, kteří se zatím většinou sobecky staráme jen o své vlastní bezpečí, budeme chtít, aby chodci měli v případě srážky s naším vozem nějakou šanci.
„Nejobvyklejší rychlostí při srážkách chodců ve městě je čtyřicítka, a proto právě při této rychlosti testy děláme,“ říká Francois Minne – inspektor UTAC, jedné z poboček známé společnosti Euro NCAP, která odměňuje auta hvězdičkami.
Starost o chodce bude tedy stále významnější – podobně můžeme sledovat proměnu smýšlení automobilistů, pokud jde o životní prostředí a spotřebu paliva. Na tuto oblast budou pochopitelně také tlačit úřady.
Podle výsledků celosvětových statistik nehodovosti jsou srážky s chodcem velmi tragické – připadá na ně až třetina ze všech obětí automobilové dopravy. „Při testech se zaměřujeme na holenní kost, hlídáme i oblast nad kolenem a testujeme ohleduplnost kapoty vůči dětské i dospělého hlavě,“ pokračuje inspektor Minne v popisu své práce. Ve zkušebně se používají speciální tyče obalené pěnovou gumou, která simuluje měkký povrch těla. Těmito tyčemi se naráží do kapot i nárazníků, aby se zjistilo, jak ten který model skrývá pevné části vozu, které mají na lidské tělo zdaleka nejhorší účinky.
Vystřelovací kapota, airbag vně vozu a samobrzdící auto – to není sci-fi
Některé automobilky už vyvinuly aktivní vystřelování kapoty motoru, která se při srážce s chodcem díky pyrotechnickým patronám zvedne vzhůru, aby měkký plech pohltil co nejvíce energie a střet těla s pevnými částmi motoru nebo karosérie byl co možná nejmenší. Vyvinuty jsou už i speciální venkovní airbagy, které se objeví v místech, kde kapota přechází v čelní sklo.
Evidentní je, že v následujících letech budou velkým přínosem pro chodce elektronické systémy. „Tyto systémy používají spoustu různých senzorů kolem vozu, které hlídají okolní prostředí a porovnávají ho s reakcemi řidiče. Pokud se zdá, že se šofér nechystá brzdit, udělají to prostě za něj. Některé systémy umí dramaticky snížit následky nehody, jiné dokonce před překážkou zcela zastaví, a tím nehodě úplně zabrání,“ pokračuje Mathey Avery, specialista společnosti Thatcham.
Protože výrobci velmi dobře pochopili, že na bezpečnost zákazníci opravdu slyší, své nové modely staví tak, aby při testování dostaly co možná nejvíc hvězdiček. Proto musí společnost, které se podařilo nárazovými testy a oněmi bezpečnostními hvězdičkami zaujmout veřejnost, od příštího roku opět zpřísnit svou metodiku. Nemělo by totiž žádný smysl, kdyby všechna nová auta automaticky získala plný počet hvězdiček. Důraz budou klást právě na ohleduplnost aut vůči chodcům.