Nastartovat a očistit nebo naopak?
Zajímavé divadlo nabízejí každé zimní ráno ulice našich měst. Zaparkovaná vozidla se pomalu probouzejí k životu, přičemž každý majitel auta to dělá jinak. Někdo očistí pouze okna jen pro nejnutnější výhled, jiný omete i sníh ze střechy. Hodně z nich má ale přitom puštěný motor. Ostatně, potvrzuje to i naše anketa. 54 procent hlasujících má při ranním čištění auta od sněhu motor nastartovaný, zatímco zbývajících 46 procent ne. Co je lepší?
Tak nějak automaticky startujeme ráno motor před tím, než se pustíme do čištění auta. Jak potvrzují i řidiči, je to především kvůli pohodlí. „Když topení dobře funguje, námraza se dostává ze skel lépe, když jsou ohřívána teplým vzduchem zevnitř. Také se do auta lépe nasedá, protože už je trochu zahřáté.“
Menší skupina řidičů myslí už od rána i na ostatní, a tak auto při oškrabávání nestartuje. A to nejen proto, že by mohli rušit sousedy. „Už přemýšlím nad životním prostředím, takže ho dopředu nestartuji.“
Důvod, proč při ranním čištění auta od sněhu nestartovat, je ještě jeden – z hlediska motoru je to úplně zbytečné. „Motor by se měl nastartovat až ve chvíli, kdy s autem opravdu odjíždíme, protože potom dochází k nerovnoměrnému zahřívání motoru a převodovky. Jenže je nutné říct, že aby došlo k nějakému poškození tímto postupem, musel by být motor nastartovaný nejméně hodinu,“ upozorňuje Michal Rokoš ze společnosti Auto Štěpánek.
Podle Libora Fleischhanse z IHR Technicka je úplně jedno, o jaký typ motoru jde. „Neohřívají se ostatní části kromě motoru, takže převodovka je studená. Když potom budete odjíždět, bude docházet k enormnímu působení sil na převodovou skříň. Olej v převodovce není ohřátý tak jako motor. Tím pádem se může převodovka nebo spojka mnohem víc opotřebovávat.“
Startovat motor při ranním čištění auta má smysl pouze pro snazší očištění skel, samozřejmě pokud vám funguje topení, jiný význam to nemá, zvlášť u naftových motorů. „Vznětový motor se velmi nerad ohřívá, takže je zcela zbytečné zahřívat ho na místě. Mnohem lepší je to za jízdy při střední zátěži,“ dodává Libor Fleischhans. Takže to chce hlavně dobrou škrabku.