Natankování benzínu do auta jezdícího na naftu nás může stát i desítky tisíc korun

11. březen 2015 13:20

Prakticky každý den se některý z motoristů splete a sáhne u stojanu čerpací stanice po špatné pistoli. Za vyčištění nádrže a palivového systému zaplatíme od tří tisíc korun výš. Když ale záměnu neodhalíme včas, pak nás především u naftového auta může případná oprava stát i desítky tisíc.

Na čerpací stanici automaticky vezmeme pistoli a ani si nevšimneme, že tankujeme něco jiného než by naše auto potřebovalo. Stává se to dnes a denně. „Měsíčně se s tím setkáváme průměrně ve třiceti případech. To je asi kolem dvou procent všech zásahů, které měsíčně řešíme,“ popisuje své zkušenosti Jiří Lacek z asistenční služby Europe asistance a dodává nejčastější důvod záměny. „Podle našich zkušeností se nejčastěji setkáváme se záměnou paliva u klientů, kteří mají služební vozidla. Můžou mít doma svůj vlastní vůz a používají také pracovní vozidlo a prostě si to spletou.“

Čtěte také

Častěji se stává, že motorista natankuje benzín do naftového auta. Pistole s benzínem je totiž užší než naftová. U starších aut tomu ale může být i naopak. Podle pumpařky z pražských Strašnic ani rozdílná velikost pistolí lidem čas od času v záměně nezabrání. „Jsou lidé, kterým se to i přes to všechno podaří.“

Automobilky navíc v posledních letech uzpůsobily hrdla nádrží naftových aut tak, aby nebylo možné natankovat jiné palivo. Průkopníkem byl Ford a dnes tento jednoduchý mechanický systém nabízí řada dalších značek. Při použití slabší benzínové pistole se hrdlo nádrže prostě neotevře. Přesto, jak jsme slyšeli, k záměně dochází dnes a denně. Výrazně větší riziko poškození podle zkušeného automechanika Josef Jíšy vždy hrozí naftovému motoru. „Protože benzín je suchý a může vydřít čerpadlo, střiky nebo PD jednotky.“

Hlavně rychle

Když si svoji chybu uvědomíme hned, jakmile začneme tankovat, riziko poškození motoru není tak velké. „Co se týče benzínového auta po dolití nafty, tak pokud tam naliju litr nebo dva a zbytek nádrže doplním benzínem, tak se de facto nestane nic. V případě naftového auta bych byl opatrnější,“ upozorňuje Jíša. A to hlavně u aut s filtrem pevných částic. Benzín, který se do něj dostane, totiž začne hořet a od něj může shořet celé auto. Čím později svůj omyl zjistíme, tím hůř.

Vždy ale platí jedna zásada. „Když si to uvědomím, okamžitě zastavím a nechám se odtáhnout do nejbližšího servisu, aby mi vytankovali benzín místo nafty a doplnili tam naftu a aditivum. V případě benzínového auta je to to samé,“ říká Josef Jíša.

Čtěte také

Nejhorší a nejdražší je, když si svůj omyl neuvědomíme a jedeme, dokud se auto nezastaví. Pak následuje drahá oprava, především u dieselů. „U současných moderních aut to můžou být řády desítek tisíc,“ dodává.

Čím modernější naftový motor, tím větší riziko jeho poškození. Proto bychom po natankování plné nádrže benzínu, neměli raději ani otáčet klíčkem ve startéru a ihned zavolat pomoc. Cena vyčištění nádrže a palivového systému v servisu se pak pohybuje podle typu auta okolo tří až pěti tisíc korun.

autor: pgj
Spustit audio