Nebezpečných míst a našich silnicích je více než 70

6. únor 2015 13:20

Nejnebezpečnějším místem na našich silnicích je silnice z Hradce Králové na Vysoké Mýto u Chvojence. Za posledních 5 let se tam stalo 115 nehod, při kterých zemřelo pět lidí. Proto se odborníci i dopravní policie pravidelně scházejí a snaží se na podobných místech riziko nehody snížit.

V jedné jediné zatáčce u Samotíšek na Olomoucku zemřelo za posledních sedm let šest lidí. „Je to úsek silnice, který je víceméně rovný, a potom tam jsou dva oblouky. Dochází tam k tomu, že řidič špatně odhadne svoji rychlost a nezvládne řízení automobilu a vyjede ze silnice. Tam jsou nasazené stromy,“ přibližuje jedno z nejnebezpečnějších míst u nás Jan Winkler z nadace RSE.

Čtěte také

Právě kvůli historické aleji se vedou spory, zda nebezpečné místo osadit svodidly nebo ne. Přitom na stejné silnici o pár kilometrů dál 19. ledna 2004 zemřeli čtyři mladí lidé poté, co jim na křižovatce nedal přednost jiný řidič. Křižovatku následně obec nechala přestavět na kruhový objezd. Takových nebezpečných míst jsou podle odborníků u nás desítky.

„Jedná se celkem o 73 rizikových míst, na kterých zemřelo 139 lidí a 39 bylo těžce zraněno. Celková hmotná škoda je ve výši 3,5 miliardy korun,“ konstatuje výsledky jednání ve 14 krajích Martin Farář z BESIPu. Na hledání nebezpečných míst se logicky podílí i inženýři dopravní policie. Loni upozornili na 13 tisíc závad, z nichž bylo přes osm tisíc už odstraněno.

„Nejčastěji zjišťujeme závady na dopravním značení – je buď neviditelné, zejména u vodorovného. Může být také poškozené nebo nedostatečné. Zároveň kontrolujeme také rozhledové poměry – jestli se nenachází nějaké zařízení, porost a podobně v rozhledových poměrech na křižovatkách a tak dále,“ popisuje šéf dopravní policie Tomáš Lerch, který si je vědom toho, že nejnebezpečnější jsou silnice 1. tříd, na kterých loni i předloni zemřelo shodně po 220 lidech.

Čtěte také

„V současné době nastavujeme jakýsi systém pravidelného vyhodnocování nebezpečných úseků a hlavně realizace navržených opatření z ŘSD. Chceme se každý měsíc scházet a upozorňovat na ty nejhorší případy, které budou vyžadovat nějaké větší stavební úpravy tak, aby tyto lokality byly co nejvíce odstraňovány,“ říká Tomáš Lerch.

A policejní inženýři také vědí, kde je nejčastěji problém. „Nejčastějším problémem je drsnost vozovek – velmi často tyto vozovky nesplňují tu stanovenou drsnost, takže může dojít ke smyku. Potom je to nedostatečné dopravní značení, chybějící svodidla, která mohou mít výrazný vliv na následek dopravních nehod.“ Právě zlepšení dopravního značení nebo častější použití svodidel je jednou z cest, jak snížit následky nehod.

autor: pgj
Spustit audio