Nechte diesel trochu zahřát

24. únor 2008 13:00

Kdo dbá o své tělo, pravidelně a správně se o něj stará, ono se mu pak odmění tím, že si bude moci déle užívat života bez starostí, místo toho aby běhal po doktorech s nejrůznějšími bolístkami. Ba co, aby si dopřával pravidelné výlety do Pelhřimova, aby věděl do čeho jde. Obdobně bychom se ale měli chovat ke svému autu, ono nám pak bude déle bezproblémově sloužit. Platí to i autech s naftovými motory...

Kdo chce zdravě žít, musí zdravě jíst. To platí i pro moderní naftové motory.

"Dá se říct, že dnešní moderní motory vyžadují naprostou čistotu paliva, což znamená výměnu palivového filtru při každé servisní prohlídce, a kvalitní oleje," vysvětluje Zbyněk Sedlář z Autocora.

Má to svoje důvody.

"Je to dáno tím, že do palivového systému se přidávají systémy recyklace spalin, a to klade daleko větší nároky na olej, než tomu bylo před řekněme 5 lety."

Nevyplatí se tedy šetřit na oleji nebo výměně filtru. To byla prevence, a teď do práce.

"Každému říkám: Chovejte se k autu a k sobě stejně. Tím mám na mysli pomalý rozjezd a teprve až po zahřátí na provozní teplotu na to můžete, jak se říká, šlapat. Důležité je nevypínat motor hned po dojezdu (například na Červenohorské sedlo), zvlášť když má turbo. Dávejte mu čas na vychladnutí a potom je auto naprosto bez problémů."

I u dieselů v zimě platí, že je lepší hned po nastartování vyrazit. I když, jak kdy...

"Při větších mrazech je lepší nechat motor trochu prohřát, protože on potom stíhá trochu ohřívat palivo. Nehrozí tak nebezpečí vzniku malých částeček vlivem velkého mrazu, které by mohly filtr ucpat."

Důvodem je opět technika.

"Moderní systému mají předehřev filtru, ale i v takovém případě chvíli trvá, než se prohřeje. Při větších mrazech proto určitě doporučuji nechat auto trochu prohřát a nevyjíždět hned."

Otázka je, zda na nějaké mrazy ještě letos dojde. Takhle můžeme nastartovat a hned jet.

autor: pgj
Spustit audio