Nehoda vinou ledovky? Víme, jak ji řešit s pojišťovnou

8. prosinec 2014 14:20

Ačkoliv je už několik dní tepleji, lidé stále řeší se svými pojišťovnami škody, které jim napáchala nedávná ledovka. Většinou šlo o pády stromů nebo drobné dopravní nehody, my pro vás ale máme i jeden kuriózní příběh.

„Jel jsem po silnici a pod semafory se najednou uvolnil led a spadl mi na okno,“ popsal nám jeden řidič, když jsme s policisty dorazili na pražskou ulici K Barrandovu, kde měli původně hlášenou dopravní nehodu.

„No, řidič se zachoval správně, ohledně pojišťovny, aby dostal zaplacenou škodu na tom čelním skle,“ vysvětlil nám vyšetřující policista.

K takové události ale policisty podle Martina Kordíka, šéfa pražského oddělení dopravních nehod, volat nemusíme.

„Taková situace se samozřejmě nedá popsat jako klasická dopravní nehoda, jedná se ale o škodní událost, která vznikla z nějakého podnětu vyšší moci. V té chvíli je potřeba se obrátit na provozovatele daného zařízení a vzájemně se snažit vzniklou škodu vyřešit.“

Kdy na místo volat policii?

Přesto kvůli pojišťovně je dobré policii zavolat. „Pokud tedy řidič policii zavolá, policie vyhotoví pouze záznam o dané události a zadokumentuje například poškození prasklého čelního skla. S tímto záznamem pak provozovatel vozidla odchází za svým pojistitelem a škodu řeší. Dlužno dodat, že takové oznámení musí přijmout každá služebna policie.“

Čtěte také

V zimě nám ale může poškodit zaparkované auto třeba kus ledu nebo rampouch ze střechy domu.
„Za majetek nese zpravidla odpovědnost jeho majitel. Pokud tedy poškozený ví, kdo je majitelem daného majetku, pak je třeba obrátit se přímo na něj. Potom už záleží na majiteli, zda je pojištěn, nebo zda ponese odpovědnost za vzniklou škodu sám.“ vysvětluje Aleš Povr z České asociace pojišťoven.

Rozhodující tedy je, zda známe majitele, nebo ne. V tomto případě se ale jedná o takzvanou „vyšší moc“, a nepřihlásí-li se majitel domu nebo zařízení k odpovědnosti, pomůže nám pouze naše pojištění. Poněkud jiný případ nastává ve chvíli, kdy nám auto poškodí náklad z jiného auta, ať už třeba cihla z náklaďáku nebo v zimě špatně upevněné lyže na střeše jiného auta.

„Pokud majitele neznáme, pak musíme spoléhat výhradně na vlastní pojištění,“ říká Aleš Povr.
Nemáme-li protokol od policie, jak ke škodě došlo, pak je dokazování na nás. „V tomto případě jsou například vhodné fotky, videozáznam z palubní kamery či další dokumenty dokládající danou situaci,“ doplňuje Aleš Povr.

Sečteno a podtrženo. Vždy když nám náklad z jiného auta poškodí naše auto, pak známe-li majitele, měl by nám škodu uhradit on, neznáme-li, pak nás zachrání jen naše pojistka. Stejně jako v případě škody způsobené sněhem nebo ledem.

autor: pgj
Spustit audio