Nehodovost 2022: Nejméně mrtvých za šest dekád, méně nehod, ale více podnapilých
Za silnicích vloni zemřelo nejméně lidí od roku 1961. Policie řešila celkově méně nehod. Přistiženo ale bylo více řidičů pod vlivem alkoholu.
Loni zemřelo na českých silnicích nejméně lidí od roku 1961, odkdy policie vede souhrnné statistiky. V roce 2022 přšlo o život 454 lidí. To je o 16 méně než v předchozím roce. Snížil se taky celkový počet dopravních nehod. Vyplývá to z dnes zveřejněných informací Policejního prezidia.
Čtěte také
Hlavní příčiny: Rychlost, přejetí do protisměru, nevěnování se řízení
Nejčastěji smrtelné dopravní nehody zaviní řidiči, kteří nepřizpůsobí rychlost stavu vozovky. Další příčinou je přejetí do protisměru nebo nevěnování se řízení vozidla. Šéf dopravních policistů Jiří Zlý vysvětluje, že někdy je to kombinace: "Tím, že řidič používá mobil, nerespektuje nejvyšší povolenou rychlost, mnohdy přejede do protisměru, případě vyjede mimo vozovku."
Proč klesá počet nehod?
Podle policie na to mají vliv jednak čím dál lepší bezpečnostní prvky samotných vozidel. Pak je to zdokonalování dopravního prostoru. Třeba osvětlení přechodů nebo rušení reklamních tabulí u silnic.
Podle náměstka policejního prezidenta Tomáše Lercha je důvodem i skutečnost, že dopravní policisté byli vloni na silnicích hodně vidět. Odsloužili zhruba 3 miliony pracovních hodin v provozu. Kontrolovali rychlost, nebo jestli se řidiči věnují řízení vozidla. Zaměřovali se na riziková období, jako je začátek motoristické sezóny, Velikonoce, školní prázdniny, na podzim období dušiček, nebo Vánoce. V těchto časech se podařilo nehodovost snížit.
Celkem řešili dopravní policisté přes 98 a půl tisíce dopravních nehod a přes 460 tisíc dopravních přestupků. "V této oblasti došlo k nárůstu zjištěných přestupků, právě proto že jsme se jim velmi usilovně věnovali. Společně jsme tak přispěli k tomu, aby na našich silnicích bylo bezpečněji," říká Tomáš Lerch.
Čtěte také
Negativní trend 2022: Alkohol
Podle Jiřího Zlého vzrostl počet lidí, kteří řídí pod vlivem alkoholu. Dále mnoho usmrcených chodců spadá do nejstarší věkové kategorie nad 64 let.
"Jsou na tom motoricky trošičku hůře než mladší lidé. Mají horší rozpoznávací schopnosti na rychlost přijíždějícího vozidla a tak dále. Proto tito lidé by měli dbát, řekl bych, několikanásobně vyšší opatrnosti, když se pohybuji přes silnici, a to nejen na přechodu pro chodce, ale i mimo přechod," podotýká Zlý.
V letošním roce se policie opět zaměří na dodržování rychlosti nebo jestli se řidiči věnují řízení.