Nemám šťávu
Otočit klíčkem a místo zvuku motoru slyšet ticho. Kolikrát se to někomu z nás stalo. Leckdy má ale na první pohled složitý problém velmi jednoduchý důvod. Třeba autobaterii. Prostě motor nedostává proud, nedává jiskru, a tak nenastartuje. Zvlášť v zimě dostaly autobaterie pořádně zabrat, proto vám teď poradíme, jak je před nastávající motoristickou sezónou opět dostat do formy.
Autobaterii bychom měli zkontrolovat alespoň dvakrát do roka, zpravidla na jaře a na podzim. Jejich životnost je samozřejmě omezená.
"Běžně se setkáváme s pěti- nebo šestiletými akumulátory," konstatuje Tomáš Svoboda z Autopotřeb Praha.
Ostatně to je právě jejich životnost. Po této době se zpravidla musí vyměnit. Při jejich koupi máme na výběr z takzvaných bezúdržbových akumulátorů, anebo z těch, o které se musíme starat.
"Cenový rozdíl není až tak velký, dá se říct 200 nebo 300 korun v neprospěch bezúdržbového."
Bezúdržbový neznamená, že bychom neměli opominout občas zkontrolovat alespoň jednu věc.
"Jediné, co musíte občas udělat, je vyčistit kontakty baterie."
To je obecně u autobaterií největší problém.
"Nejčastější závada jsou zoxidované kontakty, kdy se akumulátor chová tak, jako by byl vybitý."
Náprava je přitom jednoduchá.
"Nejlepší je očistit kontakty na kov a poté použít vazelínu."
U akumulátorů údržbových musíme přibližně každý půlrok zkontrolovat hladinu elektrolytu. Případně ji doplnit destilovanou vodou. Baterii přitom často škodíme sami.
"Především vybíjením a nedostatečným dobíjením akumulátoru. Pokud někdo používá automobil na krátké trasy, nemůže spoléhat na to, že vlastní zdrojová soustava dobije akumulátor do plné výše. Někdy je potřeba ho vyndat a dobít mimo automobil."
Prostě čas od času baterie potřebuje dobít.
"Zkontrolujeme výši hladiny elektrolytu v baterii a potom použijeme nabíječku, nejlépe moderní, která dokáže regulovat přísun proudu do baterie podle jejího skutečného vybití."
Platí tady obecné pravidlo, že jak se k autobaterii chováme, tak dlouho nám bude sloužit.